Strona główna » Wiedza » Analizy i komentarze » 4 klasa ma w rękawie asa! Podręczniki tworzone od podstaw

4 klasa ma w rękawie asa! Podręczniki tworzone od podstaw

05.04.17

Nowy rok szkolny niesie ze sobą zmianę podstawy programowej w klasach czwartych. W ciągu ostatnich lat zmienili się również uczniowie. Teraz to cyfrowi tubylcy, którzy inaczej przetwarzają informacje. Dlatego podręczniki wydawnictwa MAC Edukacja tworzone były od podstaw i są dostosowane do potrzeb "dzieci sieci".

articleImage: 4 klasa ma w rękawie asa! Podręczniki tworzone od podstaw fot. Thinkstock

Reforma oświaty zmienia całkowicie system szkolnictwa w Polsce. Od września 2017 roku będą likwidowane gimnazja, a zastąpią je ośmioklasowe szkoły podstawowe. Absolwenci klas szóstych rozpoczną naukę w klasach siódmych. Z kolei nauka w liceach i technikach zostanie wydłużona o rok.
W miarę z wprowadzaniem reformy zmienią się również podstawy programowe. Nowe już od września będą obowiązywać w klasach I, IV i VII szkoły podstawowej.
To wszystko spowoduje, że do nowych realiów muszą się przystosować wszyscy uczestnicy edukacji od dyrektorów szkół, przez nauczycieli, uczniów i rodziców.

Wyjść naprzeciw zmianom

"Zarządzanie placówką edukacyjną w dobie zmian jest zdecydowanie trudniejsze. Działając w obszarach nam znanych, potrafimy przewidzieć konsekwencje podejmowanych decyzji.
4 klasa ma w rękawie asa! Podręczniki tworzone od podstawW tej chwili dopiero zaczynamy wchodzić w nowe realia i musimy > > przepracować < < niejako nowe prawo, przepisy, rozporządzenia, dokumentację i wiele innych rzeczy, aby wiedzieć, czego możemy się spodziewać. Myślę, że to ogromne wyzwanie dla wszystkich dyrektorów szkół. Zmieni się dużo obowiązujących nas dokumentów, cała organizacja placówki, programy edukacyjne" – mówi Maria Kalita, dyrektor Szkoły Podstawowej Integracyjnej nr 11 im. Bohaterów Warszawy w Kielcach.

Zmiany w oświacie nie są jednak niczym nowym. 4 klasa ma w rękawie asa! Podręczniki tworzone od podstaw"Zawsze powtarzam, że najbardziej stałą rzeczą w życiu jest zmiana. To ona jest dla nas inspirująca i wskazuje kierunki rozwoju placówki. Nowa podstawa programowa spowoduje powrót do szkoły podstawowej tych przedmiotów, których przez ostatnie lata nie było, a więc należy zadbać o wykwalifikowaną kadrę i warunki do realizacji nowych zadań. Przy wyborze projektów każda propozycja jest bardzo dokładnie analizowana. Podczas wspólnego spotkania przedstawiciela wydawnictwa z nauczycielami omawiane są szczegóły dotyczące wymagań i treści aktualnej podstawy programowej, zaproponowanych ćwiczeń i zadań wspierających pracę ucznia oraz rozwijających jego zainteresowania. Istotne są również elementy powtórzeniowe i ewaluacyjne, sprawdzające wiedzę i umiejętności ucznia. Liczy się przede wszystkim jakość materiałów dydaktycznych i ich uniwersalność" – zaznacza Dorota Majchrzyk, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 18 im. Zbigniewa Kruszelnickiego "Wilka" w Kielcach.

Zmiany w oświacie nie są jednak niczym nowym. "Zawsze powtarzam, że najbardziej stałą rzeczą w życiu jest zmiana. To ona jest dla nas inspirująca i wskazuje kierunki rozwoju placówki. Nowa podstawa programowa spowoduje powrót do szkoły podstawowej tych przedmiotów, których przez ostatnie lata nie było, a więc należy zadbać o wykwalifikowaną kadrę i warunki do realizacji nowych zadań. Przy wyborze projektów każda propozycja jest bardzo dokładnie analizowana. Podczas wspólnego spotkania przedstawiciela wydawnictwa z nauczycielami omawiane są szczegóły dotyczące wymagań i treści aktualnej podstawy programowej, zaproponowanych ćwiczeń i zadań wspierających pracę ucznia oraz rozwijających jego zainteresowania. Istotne są również elementy powtórzeniowe i ewaluacyjne, sprawdzające wiedzę i umiejętności ucznia. Liczy się przede wszystkim jakość materiałów dydaktycznych i ich uniwersalność" – zaznacza Dorota Majchrzyk, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 18 im. Zbigniewa Kruszelnickiego "Wilka" w Kielcach.

Naturalny krok naprzód – IV klasa

Wsłuchując się w te głosy i poznając oczekiwania dyrektorów, nauczycieli i uczniów wydawnictwo MAC Edukacja przygotowało serię podręczników do klasy IV. "Dzięki wiedzy, doświadczeniu i zaangażowaniu zbudowaliśmy pozycję lidera na rynku publikacji do edukacji przedszkolnej. Należymy także do ścisłej czołówki w segmencie edukacji wczesnoszkolnej. 4 klasa ma w rękawie asa! Podręczniki tworzone od podstawOd nowego roku szkolnego 2017/18 wkraczamy w wyższy segment podręczników dla klas 4–8 szkoły podstawowej. Jest to naturalna droga rozwoju nie tylko dla nas, ale przede wszystkim dla uczniów. Podręczniki i zeszyty ćwiczeń zostały przygotowane we współpracy z doświadczonymi i renomowanymi autorami" – podkreśla Grzegorz Kowalski, prezes Grupy MAC, do której należy wydawnictwo MAC Edukacja.
Efektem jest kompleksowa oferta podręczników i ćwiczeń do klasy IV szkoły podstawowej, która obejmuje takie przedmioty, jak: język polski, matematyka, historia, przyroda, muzyka, plastyka, technika, informatyka.

Podręczniki tworzone od podstaw

"Dostosowanie podręczników do nowych podstaw programowych to jedno. Zrobiliśmy jednak znacznie więcej - stworzyliśmy je od początku według nowej koncepcji. Świeże spojrzenie na cały proces pozwoliło nam zastosować, tak ważną dzisiaj, korelację międzyprzedmiotową. Łatwa nawigacja i spójność graficzna jest bez wątpienia kolejnym atutem i naszym znakiem rozpoznawczym" – zaznacza Przemysław Saliński.
Podręczniki Wydawnictwa MAC Edukacja mają nie tylko przeprowadzić dzieci przez zagadnienia opisane w podstawie programowej. Zostały napisane tak, aby rozwijać wrodzoną ciekawość dziecka i zachęcać je do rozwijania swoich zainteresowań. Z takim założeniem na pierwszym planie opracowywano podręczniki do każdego z przedmiotów nauczanych w IV klasie.
"Napisałem ten podręcznik, aby uczniowie dobrze się bawili na lekcji" – mówi dr hab. Piotr Zbróg, polonista z Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach.
4 klasa ma w rękawie asa! Podręczniki tworzone od podstawOpracowana przez niego seria Język polski została stworzona, by zachęcić młodzież do czytania, zapoznawania się z dziełami kultury, tworzenia wypowiedzi i świadomego posługiwania się językiem polskim czy samodzielnego docierania do wiedzy. "Każdy tekst można uczniowi przybliżyć i przygotować go do czytania. Kiedy idziemy do teatru, czasami czytamy program, żeby zrozumieć, o czym będzie sztuka. Podobnie jest z czytaniem. Nie da się kazać uczniowi przeczytać tekst w domu, bo nie wie, na co ma zwrócić uwagę – zaznacza autor.
Dlatego dr hab. Piotr Zbróg zaproponował pracę z projektem. "Każda lekcja jest ułożona w pewien przemyślany sposób. Najpierw uczeń rozwiązuje wstępne zadania. Potem, tuż przed przeczytaniem tekstu, stawia się przed nim kolejne, bardzo konkretne, np.: zwróć uwagę na to, kim byli bohaterowie. Uczeń od początku jest ukierunkowany. Dopiero wtedy czyta tekst, a później go omawiamy" – tłumaczy autor.

Nowoczesna oprawa

Pracę z podręcznikami do czwartej klasy przygotowanymi przez wydawnictwo MAC Edukacja ułatwia nowoczesna oprawa graficzno-edytorska. Przyciągać uwagę i wzbudzać zainteresowanie uczniów mają już same okładki podręczników. "Mają być bardzo wyraziste i zapadające w pamięć. Wprowadziliśmy humorystyczną ilustrację, aby pobudzić dziecko, zainteresować przedmiotem i złamać twardą merytorykę – wyjaśnia Magdalena Sarnot-Wrzecionowska, kierownik studia grafiki i fotoedycji w Grupie MAC.
4 klasa ma w rękawie asa! Podręczniki tworzone od podstawW układzie treści nie ma przypadku. Każda informacja znajduje się na swoim miejscu, we właściwej hierarchii. W podręcznikach oddzielono rzeczy ważne od mniej ważnych, tak by uczeń mógł swobodnie odnaleźć to, co najistotniejsze. Ponadto dzięki wprowadzeniu marginesu tekst podzielono na bloki, co nie odstrasza od czytania i zwiększa jego wygodę. Uczeń nie będzie miał problemów z odnalezieniem definicji, ciekawostek czy np. zaproszenia do muzeum. Każda z tych treści ma bowiem inny kolor, zawsze stały w każdym podręczniku, stałą typografię czy ikonę.
"Cała oprawa graficzna stanowi najwyższy kunszt jakościowy, ale przede wszystkim jest nacechowana trendami obecnymi na rynku wydawnictw europejskich oraz tym, z czym dzieci spotykają się w świecie poza edukacją" – podkreśla Magdalena Sarnot-Wrzecionowska.

Cyfrowi od urodzenia

4 klasa ma w rękawie asa! Podręczniki tworzone od podstawInnym ważnym wzorem zarówno dla sposobu przekazywania treści, jak i oprawy graficznej był… internet. Dzisiejsi uczniowie są określani przez neuropsychologów jako digital natives, czyli cyfrowi tubylcy. Internet i komputery nie są dla nich uzupełnieniem rzeczywistości, ale jej częścią, w której żyją. Przez to z kolei inaczej odbierają i przetwarzają informacje, niż ich poprzednicy. Ta wiedza legła u podstaw pracy nad koncepcją podręczników dla czwartoklasistów.
"Nauczyciele nie zostali przygotowani do pracy z takimi uczniami, jacy dziś siedzą w szkolnych ławkach. Dla uczniów żyjących inaczej, niż pokolenie ich rodziców, i w zupełnie inny sposób nabywających wiedzę, trzeba znaleźć inne rozwiązania i odmienne metody pracy – wyjaśnia Maciej Barański, manager ds. komunikacji marketingowej w Grupie MAC.
4 klasa ma w rękawie asa! Podręczniki tworzone od podstawKoncepcja podręczników dla klas czwartych została więc wzbogacona o rozwiązania z internetu – dla lepszego rozumienia przez dziecko przekazywanych treści, ich szybszego odnajdywania i odpowiedniego definiowania w procesie nauki. "Dzięki temu wspieramy również nauczycieli, bo dobre książki pozwolą dzieciom szybciej się uczyć" – zaznacza Maciej Barański.
W publikacjach na miarę XXI wieku nacisk położono na jeszcze jeden aspekt – korelacje międzyprzedmiotowe. Pozwala to na zaprezentowanie uczniom danego zagadnienia w sposób kompleksowy. Pobudza przy tym motywację podopiecznych, wszechstronnie rozwijając ich zainteresowania.
4 klasa ma w rękawie asa! Podręczniki tworzone od podstawNie uszło to uwadze nauczycieli, którzy już mieli możliwość pracy z podręcznikiem do IV klasy przygotowanym przez Grupę MAC. "Bardzo podobało mi się to, że w podręcznikach została zastosowana świeża myśl i świeże spojrzenie. Służy to m.in. korelacji międzyprzedmiotowej, co pozwoli uczniowi spojrzeć na zadania w sposób wieloaspektowy, a także rozwinąć jego zainteresowania" – zachwala Natalia Kucper, nauczycielka języka polskiego z Publicznej Szkoły Podstawowej im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Krawcach.
A co podoba się uczniom? "Lekcje są zrozumiałe, dlatego zadania są bardzo proste" – cieszy się Janek, który we wrześniu rozpocznie naukę w czwartej klasie.

Zobacz zupełnie nową koncepcję podręczników na www.mac.pl/klasa4

05.04.17
Skomentowano 0 razy
Średnia ocena artykułu (oddanych głosów: 0)

 
ZOBACZ TAKŻE

Dyrektor Szkoły - Miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej
Zapisz się na newsletter
Polecamy w oficjalnej księgarni
Wolters Kluwer Profinfo.pl

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE