Strona główna » Wiedza » Analizy i komentarze » Będzie się działo!

Będzie się działo!

18.01.17

Rośnie nowe pokolenie - pokolenie Z, młodzież ze smartfonami przyrośniętymi do ręki, indywidualiści niepotrafiący odnaleźć się w realiach współczesnego rynku pracy... Co o tych sformułowaniach, powtarzanych przez opinię publiczną jak mantra, myślą sami zainteresowani? Czy rzeczywiście rośnie nowe pokolenie? Tak! Pokolenie nastolatków aktywnych, wrażliwych i kreatywnych. W tym roku ponad 13 tysięcy z nich zaangażowało się w niestandardowe projekty edukacyjne i walczyło o granty w VII edycji ogólnopolskiego konkursu "Projekt z klasą" organizowanego przez wydawnictwo Nowa Era. Laureaci po raz kolejny udowodnili, że dla młodych ludzi nie ma edukacyjnych granic! [REKLAMA]

articleImage: Będzie się działo! fot. Thinkstock

Ostatnie trzęsienia ziemi we Włoszech wstrząsnęły całą Europą. Dramat mieszkańców mieszał się z nadzieją, że w gruzach włoskich miasteczek są jeszcze żywi ludzie, których zdoła się uratować. Ratownicy nie ustawali w poszukiwaniach, mimo iż zagrożenie kolejnych trzęsień było wciąż realne. Wydarzenia z października i listopada ubiegłego roku wpłynęły na życie wielu ludzi, jak się okazuje nie tylko tych, których dramat dotknął osobiście. Grupa licealistów z Koła postanowiła stworzyć robota i przystosować go do ratowania ludzi właśnie w miejscu takich katastrof. Uczniowie zostali jednym z laureatów prestiżowego konkursu "Projekt z klasą" wydawnictwa Nowa Era - zachwycając zarówno Jury konkursowe, jak i internautów - i otrzymali rekordowy grant w wysokości 7000 zł na realizację tego ambitnego projektu.

Projekt z klasą

W sieci pająka

- To nie jest pierwszy robot, który powstaje w naszej szkole. Dlatego chciałem, aby ten projekt poza aspektem technicznym miał także ten praktyczny. Wiedziałem, że uczniowie z którymi zamierzałem zbudować robota będą w stanie go zaprojektować i wydrukować na drukarce 3D. Dlatego zadałem im pytanie, do czego ma on służyć? - tłumaczy Bartosz Dudek, nauczyciel informatyki i koordynator nagrodzonego projektu. W odpowiedzi na zeszłoroczne trzęsienia ziemi w Europie, licealiści zdecydowali się stworzyć maszynę, która mogłaby patrolować gruzowiska w miejscu takich katastrof.
-Tak właśnie powstał projekt Spyder Hexapod - stabilny robot pająk z 6 kończynami, który mógłby swobodnie poruszać się w nieprzyjaznym terenie i szukać zasypanych ludzi. Nasz robot będzie miał także specjalne mocowanie na małą butelkę wody, którą mógłby dostarczyć potrzebującemu w miejscu katastrofy - dodaje nauczyciel.
Budową pająka zajmuje się pięcioosobowa grupa. W chwili obecnej uczniowie mają już gotowy m.in. projekt 3D, programiści opracowany system sterowania silniczkami, które będą umieszczone w nogach i lada moment rozpoczną drukowanie pierwszych elementów. Przyznany grant chcą wykorzystać m.in. na zakup profesjonalnych serwomechanizmów, które znacznie zwiększą możliwości robota. Dzięki dofinansowaniu będzie to możliwe. Uczniowie swoim pomysłem, zaangażowaniem, wiedzą i wrażliwością skradli serca nie tylko komisji konkursowej, ale także Justyny Sucheckiej z Gazety Wyborczej, która jako juror konkursu przyznała im dodatkowo Złoty Grant. - W tym projekcie widać wielkie zaangażowanie młodzieży, słychać ich głos - uzasadnia dziennikarka. - Bardzo podobało mi się prowadzenie kanałów w mediach społecznościowych i zachwycił mnie film promocyjny na YouTube. Widać, że to będzie projekt, który ma szanse wciągnąć innych uczniów, a przede wszystkim w przyszłości mogą go rozwijać kolejne grupy uczniów. Za co trzymam kciuki - dodaje.

Coś z niczego

Takie projekty, w które zaangażowane są kolejne roczniki uczniów, a czasem nawet całe szkoły stają się coraz bardziej popularne. W Lęborku, w Gimnazjum nr 1 im. Józefa Wybickiego uczniowie od lat zmieniają oblicze swojej szkoły tworząc z niej modne i inspirujące miejsce nauki. - Brakowało nam wszystkim w szkole "nieformalnego" pomieszczenia, gdzie uczniowie, będą mogli usiąść przy jednym stole, gdzie nie będzie twardych krzeseł tylko sofa, gdzie będzie można przyjąć gości, wypić herbatę i popracować projektowo - tłumaczy Anna Rzepa, koordynatorka projektu "Art. plus studio. Design w szkole". - Zaczęło się od jednego pomieszczenia. Stworzyliśmy klasę, do której wchodzi się przez szafę pełną ubrań na wieszakach, w szatni na suficie powiesiliśmy trampki, a w świetlicy postawiliśmy dużą angielską budkę telefoniczną - dodaje. Wszystko utrzymane jest w nowoczesnym stylu, z podwieszanymi pod sufitem siedziskami, stolikami z palet, czy inspirującymi napisami na ścianach. W remont gimnazjum zaangażowani byli nie tylko uczniowie, ale i nauczyciele, pracownicy szkoły oraz rodzicie. W tej chwili uczniowie planują spektakularną aranżację szkolnej biblioteki. Chcą udowodnić, że książki można nagrodę w wysokości 5000 zł, w tym Złoty Grant Sylwii Czubkowskiej z Dziennika Gazety Prawnej. Ciekawe, jak oryginalne aranżacje powstaną w Lęborku, dzięki wykorzystaniu tych funduszy… - Ten projekt pokazuje, że wbrew obiegowym opiniom, w polskich szkołach jest miejsce na kreatywność uczniów, która procentuje często nawet latami - komentuje Agnieszka von Mallek z Nowej Ery, organizatora konkursu - Gimnazjaliści z Lęborka uczą się projektowania z wykorzystaniem zaawansowanych programów, ale w swoich działaniach wykorzystują także ogólnodostępne materiały np. te z recyclingu. Przeszukują strychy w poszukiwaniu mebli czy dodatków, które następnie poddają renowacji przywracając im drugie życie. Nasi laureaci po raz kolejny udowadniają, że najprostszy projekt może stać się spektakularny dzięki pomysłowości i zaangażowaniu grupy - dodaje.
Wśród zwycięzców konkursu znalazły się jeszcze m.in. projekt reaktywacji szkolnego radiowęzła, stworzenie szkolnego kalendarza, gry miejskiej, zaaranżowania boiska na mapę aktywnych wulkanów czy nauka programowania dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie oraz z zespołem Aspergera. Ten ostatni projekt realizowany jest w Gimnazjum nr 17 Specjalnym w Kielcach i zdobył Złoty Grant jednego z jurorów konkursu - Osoby ze spektrum autyzmu często mają uzdolnienia matematyczne lub predyspozycje do zawodu programisty. W innych krajach coraz częściej są zatrudniane przez firmy informatyczne. W Polsce ten trend dopiero się pojawia i bardzo się cieszę, że zespół z kieleckiego gimnazjum próbuje się weń wpisać w solidny i kreatywny sposób - tłumaczy juror Jan Stradowski, szef działu nauka w magazynie Focus.

Ciąg dalszy nastąpi

Przyznanie grantów uczniom to tak naprawdę początek fascynującej przygody. Każdy laureat staje teraz przed wyjątkową szansą pomnożenia otrzymanych funduszy, dzięki współpracy z platformą crowdfundingową. - Nasi zwycięzcy często realizują ambitne i długotrwałe projekty, które wymagają dodatkowego finansowania. Dlatego wraz z naszym partnerem, serwisem PolakPotrafi.pl dajemy uczniom taką możliwość - tłumaczy Agnieszka von Mallek z Nowej Ery. - VII edycja konkursu "Projekt z klasą" była rekordowa - zgłoszonych zostało aż 627 pomysłów, a w działania projektowe zaangażowało się ponad 13 500 uczniów. Cieszymy się, że młodzież tak chętnie wciąga się w nasz konkurs i potwierdza, że nauka i rozwój praktycznych umiejętności mogą być fantastyczną zabawą. Jesteśmy dumni, że dzięki grantom Nowej Ery młodzież będzie mogła zrealizować swoje edukacyjne marzenia, a efekty ich pracy będą służyć także kolejnym rocznikom.- dodaje.

Pełna lista laureatów konkursu dostępna jest na stronie www.projektzklasa.pl. W tym roku Nowa Era przyznała aż 23 granty o łącznej wartości 49 000 zł na projekty wybrane przez internautów, podczas obrad komisji konkursowej oraz dziennikarzy edukacyjnych zaproszonych do Jury. Tegoroczną edycję patronatami honorowymi objęli: Minister Edukacji Narodowej, Rektor Uniwersytetu Warszawskiego oraz Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, a patronatami medialnymi Dyrektor Szkoły i Głos Pedagogiczny oraz portal Edulandia.pl. Partnerem konkursu został polakpotrafi.pl, platforma finansowania społecznościowego.

18.01.17
Zobacz wszystkie materiały pochodzące z: Dział reklamy Wolters Kluwer
Skomentowano 0 razy
Średnia ocena artykułu (oddanych głosów: 0)

 
ZOBACZ TAKŻE

Dyrektor Szkoły - Miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej
Zapisz się na newsletter
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE