Do dyrektora szkoły wpłynął wniosek od Zarządu Oddziału ZNP o udostępnienie projektu arkusza organizacji szkoły w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej.

1. Czy dyrektor szkoły może udostępnić projekt arkusza organizacji pracy szkoły, w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej na pisemny wniosek związków zawodowych?
2. Czy projekt arkusza organizacji pracy szkoły jest informacją publiczną w świetle ustawy o ochronie danych osobowych?
 
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z późn. zm.) - dalej u.d.i.p. Obowiązane do jej udostępnienia są m.in. jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego, w tym szkoły (art. 4 ust. 1 pkt 4 u.d.i.p.). W wyroku z dnia 19 czerwca 2009 r. (wyrok WSA z dnia 19 czerwca 2009 r. IV SAB/Gl 30/09) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach stwierdził, że treść arkusza organizacji szkoły stanowi informację publiczną, gdyż jest nią każda wiadomość wytworzona przez podmiot który realizuje władzę publiczną, bądź gospodaruje mieniem komunalnym w zakresie swych kompetencji. Informację publiczną stanowi treść wszelkiego rodzaju dokumentów odnoszących się do takiego organu, związanych z nim bądź w jakikolwiek sposób dotyczących go. Arkusz organizacji określa szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym, zgodnie z załącznikami do rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.). Ponieważ udostępnieniu podlega m.in. informacja publiczna w postaci każdej wiadomości o organizacji danego podmiotu (art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. b) u.d.i.p.), należy uznać że jest nią także arkusz organizacji szkoły, który powinien zostać udostępniony związkowi zawodowemu na jego wniosek o udostępnienie takiej informacji. Informacja, która nie została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej szkoły, jest udostępniana na wniosek bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku (art. 10 i art. 13 ust. 1 u.d.i.p.).
Dyrektor powinien mieć jednak na względzie, że prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie i na zasadach określonych w ustawach, w tym m.in. w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.) - dalej u.o.d.s., który przyznaje każdemu, w tym także nauczycielowi, prawo do ochrony dotyczących go danych osobowych. Danymi tymi są wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej (art. 6 ust. 1 u.o.d.s.). W przypadku danych nauczycieli zamieszczanych w projektach arkusza organizacji szkoły będą to nie tylko imiona i nazwiska, ale w poszczególnych przypadkach, w zależności od ilości nauczycieli zatrudnionych w szkole i jej specyfiki, w szczególności także informacje dotyczące kwalifikacji, stopnia awansu zawodowego i inne. Te same zasady dotyczą ochrony danych osobowych pracowników niepedagogicznych. Należy indywidualnie badać, czy pozwolą one na zidentyfikowanie pracowników szkoły. W związku z tym udostępniając do wglądu projekt arkusza, dyrektor szkoły powinien zadbać o to, by związek zawodowy nie miał wglądu w informacje (dane osobowe) dotyczące tych osób, których indywidualnych interesów nie reprezentuje związek zawodowy.

Joanna Lesińska
 
Odpowiedź na pytanie pochodzi z Serwisu Prawa Oświatowego>>

O arkuszu organizacyjnym szkoły pisaliśmy także w artykule:
Arkusz organizacyjny szkoły - jak dobrze go sporządzić