Strona główna » Wiedza » Pytania i odpowiedzi » Czy uczeń z upośledzeniem w stopniu znacznym może być uczniem klasy integracyjnej w szkole ogólnodostępnej?

Czy uczeń z upośledzeniem w stopniu znacznym może być uczniem klasy integracyjnej w szkole ogólnodostępnej?

26.03.09
articleImage: Czy uczeń z upośledzeniem w stopniu znacznym może być uczniem klasy integracyjnej w szkole ogólnodostępnej? fot. Thinkstock
Czy uczeń z upośledzeniem w stopniu znacznym może być uczniem klasy integracyjnej w szkole ogólnodostępnej?
W trakcie roku poradnia psychologiczno-pedagogiczna dokonała zmiany stopnia upośledzenia z umiarkowanego na znaczny. Do tej pory dziecko było uczniem klasy integracyjnej.

Zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (Dz. U. Nr 19, poz. 166) przedszkola specjalne, oddziały specjalne w przedszkolach ogólnodostępnych, szkoły specjalne oraz oddziały specjalne w szkołach ogólnodostępnych organizuje się dla dzieci i młodzieży:

1) niesłyszących,
2) słabo słyszących,
3) niewidomych,
4) słabo widzących,
5) z niepełnosprawnością ruchową,
6) z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,
7) z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
8) z autyzmem,
9) ze sprzężonymi niepełnosprawnościami,
10) z chorobami przewlekłymi,
11) z zaburzeniami psychicznymi,
12) niedostosowanych społecznie,
13) zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
14) zagrożonych uzależnieniem,
15) z zaburzeniami zachowania
Szkoły specjalne przysposabiające do pracy organizuje się dla młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, a także dla młodzieży ze sprzężonymi niepełnosprawnościami.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. h ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi organizuje się trzyletnie szkoły specjalne przysposabiające do pracy.

Szkoły specjalne i integracyjne, a także szkoły z oddziałami specjalnymi i integracyjnymi należą do tego typu szkół, w których celowo organizuje się kształcenie specjalne.
Na podstawie pytania nie można jednoznacznie określić do jakiej szkoły (podstawowej, gimnazjum czy ponadgimnazjalnej) uczęszcza uczeń. Jeśli jest to szkoła podstawowa, bądź gimnazjum, to wydaje się, ze uczeń może kontynuować naukę w klasie integracyjnej, mimo że dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu znacznym tworzone są szkoły specjalne. Jednak, jeśli jest to szkoła ponadgimnazjalna, to uczeń powinien uczęszczać, po zmianie orzeczenia, do szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy
Marta Handzlik 26.03.09
Zobacz wszystkie materiały pochodzące z:
Skomentowano 0 razy
Średnia ocena artykułu (oddanych głosów: 0)

 
ZOBACZ TAKŻE

  • Nauczyciele później dostaną pensje?

    Obrazek do artykułu: Nauczyciele później dostaną pensje?

    Jedną ze zmian, którą planuje MEN, jest zmiana przepisów dotyczących wynagradzania nauczycieli. Mają oni otrzymywać pensję "z dołu" - przypomina Stanisław Szelewa w "Dyrektorze Szkoły". Więcej

  • Ponad pół tysiąca skazanych ukończyło kursy zawodowe

    Obrazek do artykułu: Ponad pół tysiąca skazanych ukończyło kursy zawodowe

    Od jesieni ubiegłego roku ponad pół tysiąca skazanych, odbywających karę więzienia w woj. śląskim, ukończyło kursy zawodowe - wynika z informacji śląskiej Służby Więziennej. Do końca 2020 r. szkolenia obejmą dalsze prawie 5 tys. osób. Więcej

  • Zalewska zapowiada kroki prawne przeciwko Szumilas

    Obrazek do artykułu: Zalewska zapowiada kroki prawne przeciwko Szumilas

    Szefowa MEN Anna Zalewska zapowiedziała podjęcie kroków prawnych przeciwko b. minister oświaty, posłance PO Krystynie Szumilas, która zapytała ją, "dlaczego nie ma odwagi powiedzieć, że nie brała udziału w przekrętach PCK na Dolnym Śląsku". Więcej

  • Gminy skutecznie odwołują się od opinii kuratorów

    Obrazek do artykułu: Gminy skutecznie odwołują się od opinii kuratorów

    Kuratorzy oświaty zbyt mocno ingerowali w kompetencje gmin ws. ustalania sieci szkół. Przychylne wyroki sądów zapadły m.in. w sprawie sieci szkół w Łodzi, Oporowie i Książu Wielkim - informuje "Rzeczpospolita". Więcej

  • Machałek: reforma już stała się faktem

    Obrazek do artykułu: Machałek: reforma już stała się faktem

    Pierwszy etap reformy stał się faktem, to już się stało w momencie przegłosowania ustawy - powiedziała podczas czwartkowej debaty sejmowej nad obywatelskim wnioskiem o zorganizowanie referendum ws. reformy oświaty wiceminister MEN Marzena Machałek. Więcej

Dyrektor Szkoły - Miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej
Zapisz się na newsletter
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE