Zgodnie z brzmieniem art. 22aj ustawy o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) - dalej u.o.s.o. w bibliotece szkolnej są gromadzone podręczniki, materiały edukacyjne, materiały ćwiczeniowe i inne materiały biblioteczne. Czynności związane z zakupem do biblioteki szkolnej podręczników, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych i innych materiałów bibliotecznych oraz czynności związane z gospodarowaniem tymi podręcznikami i materiałami wykonuje dyrektor szkoły.
Artykuł 22ad ust. 1 u.o.s.o. określa zaś, że wyposażenie szkół podstawowych w podręczniki do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej w klasach I-III zapewnia minister właściwy do spraw oświaty i wychowania.

Ekspertka wyjaśnia, jak zaksięgować wydatki na "Nasz Elementarz">>

Podręczniki te stają się własnością organu prowadzącego szkołę podstawową z dniem ich przekazania przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Dyrektor szkoły potwierdza odbiór podręczników w aplikacji internetowej przygotowanej do obsługi procesu dystrybucji a także bezpośrednio u wykonawcy usługi w momencie odbioru przesyłki.
Odebrane podręczniki dyrektor powinien wprowadzić na stan biblioteki szkolnej w ilości, jaką rzeczywiście otrzymał. W zakresie ewidencji podręczników zakupionych z dotacji - powinny być one zewidencjonowane, tak jak i inne materiały biblioteczne z uwzględnieniem zasad określonych przez dyrektorów szkół w polityce rachunkowości oraz w sposób umożliwiający realizację obowiązku inwentaryzacji, wynikającego z art. 26 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 330 z późn. zm.). Otrzymane podręczniki wskazane jest w opisanym przypadku zaksięgować na koncie 014 Zbiory biblioteczne.

Nowe obowiązki dyrektora szkoły - trzeba poinformować o odpowiedzialności za zniszczenie rządowego podręcznika>>

Rachunkowość jednostek oświatowychPolecamy publikację: Rachunkowość jednostek oświatowych>>