Nie ma skutecznej recepty na naukę tolerancji

21.12.17

Dzieci zawsze umiały się ze sobą porozumieć. Najwyraźniej szkoła to trochę inny świat niż dorosłych - mówi "Dyrektorowi Szkoły" Maria Teresa Socalska, która od dawna pracuje z uczniami cudzoziemskimi.

articleImage: Nie ma skutecznej recepty na naukę tolerancji fot. Thinkstock

– Z uczniami cudzoziemskimi pracujemy od 2009 r. i choć staramy się bardzo, zdarza się, że czynimy to z różnym skutkiem. Nie ma jednak u nas sytuacji, w których dochodziłoby do ostrych konfliktów na tym tle – podkreśla Maria Teresa Socalska, dyrektor Zespołu Szkolno-Gimnazjalnego im. Jana Pawła II w Grotnikach. – Do tego jest jednak potrzebna dobra organizacja pracy w szkole. Dzieci są u nas pod ciągłą kontrolą nauczycieli. Nie będzie dochodzić do konfliktów w sytuacji, kiedy zawsze jest nau-czyciel, wychowawca, który może interweniować – twierdzi. Ale przyznaje, że podział opinii społecznej w kwestii przyjmowania migrantów nie ułatwia pracy w szkole. – Ostatnio zauważam mniej tolerancji wśród rodziców polskich dzieci uczących się z cudzoziemcami niż między samymi uczniami. Myślę, że szkoła wciąż jest oazą tolerancji, przeczącą głoszonym prawdom o wzroście uprzedzeń na tle rasowym – uważa Maria Teresa Socalska.

Istniejący od siedmiu lat w tej letniskowej miejscowości ośrodek dla cudzoziemców dotąd nikomu nie przeszkadzał. Ale nagle część mieszkańców zaczęła się burzyć i narzekać, pisać listy protestacyjne. Narodowcy z ONR do sielskich Grotnik wysłali patrole na wypadek, jak mówi dyrektor, incydentów rasistowskich wymierzonych w społeczność Polską.

– Dzieci zawsze umiały się ze sobą porozumieć. Najwyraźniej szkoła to trochę inny świat niż dorosłych. Pracownicy ośrodka, służby zajmujące się uchodźcami, a także my tutaj staramy się, by spory nie przenosiły się na teren placówki – mówi Maria Teresa Socalska. – Próbujemy uprzedzać pewne fakty. Wiemy, że wspólna nauka w klasie I, do której chodzi 12 uczniów polskich i 7 cudzoziemskich, jest niemożliwa, przynajmniej przez pierwsze miesiące. Nie służyłoby to zdobywaniu wiedzy przez uczniów polskich. Zarówno jedni, jak i drudzy potrzebują szczególnego, indywidualnego wsparcia, co też im organizujemy – zapewnia.

Zdaniem dyrektor grotnickiej placówki nie ma jednej skutecznej recepty na to, jak uczyć dzieci tolerancji. Podstawowa rada wynikająca z jej doświadczenia jest taka, że na każdego ucznia trzeba patrzeć indywidualnie. Rozmawiać, wyjaśniać, tłumaczyć, przekonywać.
Anna Mazurczak z BRPO również uważa, że młodzież zawsze potrzebowała szczerej, partnerskiej rozmowy:
– Młodzi ludzie potrzebują dziś takiej rozmowy także po to, by odnaleźć się bez krzywdy dla innych w otaczającej nas rzeczywistości. Nauczyciele powinni z tego korzystać, posługując się dobrymi wzorcami i sprawdzonymi metodami – radzi.

Podkreśla to w swoich wystąpieniach Rzecznik Praw Obywatelskich Adam Bodnar, zwracając uwagę, by w szkołach przeciwdziałać uprzedzeniom nie tylko poprzez reakcję na skargi uczniów, ale przede wszystkim poprzez wprowadzenie edukacji antydyskryminacyjnej, szersze jej uwzględnienie w podstawie programowej i w treści podręczników.
Nie służy temu decyzja Ministerstwa Edukacji Narodowej, które w rozporządzeniu MEN z 11.08.2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. poz. 1611) zrezygnowało z zapisu mówiącego o działaniach antydyskryminacyjnych obejmujących całą społeczność szkoły.

W opinii Adama Bodnara konieczne jest wzmożenie wysiłków celem rzeczywistego wdrożenia edukacji antydyskryminacyjnej również na poziomie resortu edukacji.
Z kolei zdaniem Rzecznika Praw Dziecka Marka Michalaka, nie ma jednej recepty na przeciwdziałanie dyskryminacji. Jednak planowanie i przeprowadzanie takich działań leży w gestii szkoły. Kluczowym zagadnieniem każdej placówki oświatowej powinno być wspieranie młodych ludzi w edukacji w zakresie tego, że wszyscy, choć różni, jesteśmy sobie równi.

Dyrektor Szkoły 12/2017 Więcej w miesięczniku "Dyrektor Szkoły", nr 12/2017>>
 

Skomentowano 0 razy
Średnia ocena artykułu (oddanych głosów: 0)

 
ZOBACZ TAKŻE

Dyrektor Szkoły - Miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej
Zapisz się na newsletter
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE