Nowa podstawa programowa: lepiej umieć niż rozumieć

07.05.18

W zalecanych warunkach i sposobie realizacji wiedzy o społeczeństwie na poziomie rozszerzonym znalazła się definicja wiedzy – jest to przywoływanie faktów bez konieczności ich rozumienia - zauważa Andrzej Jasiński w "Dyrektorze Szkoły".

articleImage: Nowa podstawa programowa: lepiej umieć niż rozumieć fot. Thinkstock

Nową podstawę programową dla szkół ponadgimnazjalnych wprowadzi rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30.01.2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U. poz. 467) - będzie obowiązywać od 1 września 2018 r.

Zmiana obejmie uczniów, którzy po ukończeniu VIII klasy pójdą we wrześniu 2019 r. do szkoły ponadpodstawowej.

Na podstawy programowe spadła fala krytyki - eksperci zarzucali, że są one niepełne i chaotyczne. Duże kontrowersje wzbudzała zwłaszcza podstawa programowa z języka polskiego.

Do kwestii czytelnictwa twórcy nowej podstawy programowej podeszli bardzo ambitnie, umieszczając na liście lektur obowiązkowych 49 pozycji. Dodatkowo w każdej klasie nauczyciel musi omówić dwie książki w całości lub we fragmentach. Według ekspertów to za dużo lektur do omówienia, a uczniowie zamiast czytać całość będą sięgać do streszczeń.

W artykule dla miesięcznika "Dyrektor Szkoły" Andrzej Jasiński, przeprowadza wnikliwą analizę zalecanych warunków i podstawy programowej. Zauważa m.in., że w zależności od uznania kontrolera zapisy dotyczące warunków i sposobu realizacji będą traktowane jako obowiązkowe lub proponowanane.

- W zalecanych warunkach i sposobie realizacji wiedzy o społeczeństwie na poziomie rozszerzo-nym znalazła się definicja wiedzy – jest to przywoływanie faktów bez konieczności ich rozumienia. Pozostaje mieć nadzieję, że takie pojmowanie wiedzy nie zostanie potraktowane jako obligatoryjne i nie będzie podlegało rygorystycznemu nadzorowi… - podsumowuje Andrzej Jasiński, dyrektor szkoły z wieloletnim stażem, były koordynator w ORE, a obecnie urzędnik samorządowy.

1230-9508_289.jpg Więcej na ten w miesięczniku "Dyrektor Szkoły" 05/2018>>

Skomentowano 0 razy
Średnia ocena artykułu (oddanych głosów: 0)

 
ZOBACZ TAKŻE

Dyrektor Szkoły - Miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej
Zapisz się na newsletter

Kalendarz Dyrektora Szkoły 2018/2019
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE