Dodanie do u.s.o. rozdziału 3b, poświęconego egzaminom zewnętrznym, wynika bezpośrednio z wyroku Trybunału Konstytucyjnego.
 tego rozdziału w zakresie zasad przeprowadzania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie.
Organizatorzy poszczególnych egzaminów zewnętrznych muszą jednak bardzo dokładnie przeanalizować poszczególne nowe zapisy, aby być dobrze przygotowanymi do stosowania nowych regulacji. Nowością jest potrzeba analizowania łącznie grupy artykułów z u.s.o. oraz odpowiedniego rozporządzenia.
W wypadku egzaminów z zakresu kształcenia ogólnego, trzeba wiedzieć, że:
W art. 44zs-44zzz u.s.o. określone zostały ogólne zasady przeprowadzania egzaminów zewnętrznych: sprawdzianu w klasie VI szkoły podstawowej, egzaminu w klasie III gimnazjum oraz egzaminu maturalnego.
Przepis art. 44zzza u.s.o. zawiera upoważnienie dla ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania do określenia, w drodze rozporządzenia, szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego.
Przygotowując się do organizowania egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie, należy zwrócić uwagę, że:
W art. 44zzzb-44zzzu u.s.o. zostały uregulowane ogólne zasady przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie.
Przepis art. 44zzzv u.s.o. zawiera upoważnienie dla ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania do określenia, w drodze rozporządzenia, szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie.
W art. 44zzzw u.s.o. wprowadzona została regulacja wskazująca kompetencje ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania do wydawania komunikatu w sprawie wykazu olimpiad przedmiotowych oraz turniejów lub olimpiad tematycznych uprawniających laureatów i finalistów odpowiednio do:
– zwolnienia z przystąpienia do danej części sprawdzianu, danego zakresu albo poziomu odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego z danego przedmiotu w części ustnej lub części pisemnej albo części pisemnej egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie;
– przyjęcia w pierwszej kolejności do szkół ponadgimnazjalnych wymienionych w art. 20d u.s.o.

Nowelizacje prawa oświatowego bez tajemnic - zapraszamy na szkolenia>>

W rozdziale 3b uregulowano także bardziej precyzyjnie kwestie dostosowania warunków przeprowadzania sprawdzianu oraz egzaminów: gimnazjalnego, maturalnego i potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie do potrzeb edukacyjnych i możliwości odpowiednio uczniów lub absolwentów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, a w przypadku uczniów i absolwentów niepełnosprawnych również formy sprawdzianu oraz ww. egzaminów.
Zostały też uporządkowane prawa zdających do wnoszenia zastrzeżeń do wyników egzaminów, zasady unieważniania wyników egzaminów oraz prawa absolwentów z lat ubiegłych do zdawania egzaminu maturalnego lub poprawiania jego wyniku oraz do powtórnego zdawania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie.
Poszerzono również w rozdziale 3b u.s.o. listę podmiotów uprawnionych do organizowania egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie o organizatorów kwalifikacyjnych kursów zawodowych.
Przepisy rozdziału 3b u.s.o. będą stosowane od dnia 1 września 2015 r. i będą obowiązywały od roku szkolnego 2015/2016. Obecnie ww. kwestie są uregulowane w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach oraz rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych.
Dodatkowo, art. 1 pkt 10-12 u.z.u.s.o. zmienia art. 9a, art. 9c, art. 9d i art. 9e u.s.o. i określa nową organizację instytucji odpowiedzialnych za przygotowanie i przeprowadzenie egzaminów zewnętrznych oraz, związany z tym, zmieniony zakres kompetencji Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (CKE) i Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych (OKE).
Proponuje się zachowanie obecnej struktury systemu – CKE i 8 OKE – z tym, że OKE będą jednostkami podległymi CKE. Nowe podporządkowanie i opis zadań wynika z doświadczeń zgromadzonych w trakcie 15 lat funkcjonowania tego systemu, jak również z potrzeb związanych z możliwością wykorzystania narzędzi technologicznych do organizacji i przeprowadzania egzaminów zewnętrznych.
Opisane zmiany organizacyjne wchodzą w życie 1 stycznia 2016 r., zaś sposób ich wprowadzenia regulują art. 14-16 u.z.u.s.o.

Co nas czeka we wrześniu? - kalendarium zmian w prawie oświatowym 2015/2016>>

 
Dowiedz się więcej z książki
«Pakiet publikacji z Serii ABC Praktyki Prawa Oświatowego»
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł