Zmiany wprowadzi rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. poz. 803).
Od 1 września 2014 r., jeśli tak zdecyduje dyrektor przedszkola lub osoba kierująca inną formą wychowania przedszkolnego, dzieci będą uczyły się języków obcych w ramach realizacji podstawy programowej. Obowiązek nauki języków obcych dla dzieci pięcioletnich wprowadzony zostanie od 1 września 2015 r., a dla pozostałych dzieci od 1 września 2017 roku. W podstawie programowej znajdzie się również przygotowanie do posługiwania się językiem mniejszości narodowej lub etnicznej lub językiem regionalnym dzieci należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym.
Zmiany dotyczyć będą także niepełnosprawnych. Według nowej treści rozporządzenia podstawa programowa wychowania przedszkolnego realizowana będzie również w ośrodkach umożliwiających dzieciom z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego (wychowanie przedszkolne dostosowuje się do ich możliwości psychofizycznych i komunikacyjnych oraz tempa rozwoju psychofizycznego).
Znowelizowane zostaną przepisy regulujące podstawę programową dla klas I-III. Zrezygnowano m.in. z wyodrębnienia wykazu wiadomości i umiejętności, które powinien posiadać uczeń kończący klasę I szkoły podstawowej. Ma to dać nauczycielom większą swobodę w pracy z dziećmi. Jest to istotne, zwłaszcza w kontekście reformy dotyczącej obowiązku szkolnego sześciolatków. Obecność w klasie uczniów w różnym wieku wymusi na nauczycielu dostosowanie pracy do różnego tempa rozwoju uczniów.

Polecamy: Angielski w przedszkolach pogłębi różnice pomiędzy wsią a miastem?