Uchwała w sprawie pensum nauczycieli wskazuje, iż tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć nauczycieli prowadzących zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej: korekcyjno-kompensacyjne, dydaktyczno-wyrównawcze, socjoterapeutyczne oraz inne o charakterze terapeutycznym wynosi 26 godzin.
Czy uzasadnione było uregulowanie w drodze uchwały pensum nauczycieli zatrudnionych w placówkach w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jeżeli tygodniowy wymiar godzin uregulowany jest w tabeli art. 42 ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela – dalej KNlub w przypadku osób zatrudnionych na stanowisku pedagog, psycholog, doradca zawodowy, logopeda?


Odpowiedź
Organ prowadzący jest legitymowany do określenia pensum tych nauczycieli.
Do zadań organu prowadzącego należy, stosownie do zapisu art. 42 ust. 7 pkt 3 KN, określenie tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin, pedagogów, psychologów, logopedów, doradców zawodowych prowadzących zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu w celu wspomagania uczniów w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych. Określenie obowiązkowego wymiaru pensum pedagogów, psychologów, logopedów i doradców zawodowych zatrudnionych w szkołach zostało więc wyartykułowane wprost. Pensum pedagogów, psychologów, logopedów i doradców zawodowych zatrudnionych w innych placówkach określa art. 42 ust. 3 KN – np. w przypadku nauczycieli zatrudnionych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych będzie to pensum 20. Z treści pytania nie wynika wprost, o jakiej konkretnie jednostce oświatowej jest mowa. Z tego względu trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi.
Zasadność podejmowania przez organ prowadzący uchwały w sprawie określenia pensum nauczycieli prowadzących zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej potwierdza wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 1 października 2013 r., I OSK 1300/13. Zgodnie z powołanym wyrokiem, "nie powinno budzić wątpliwości, że inny jest charakter, rodzaj ale też cel pracy nauczyciela edukacyjnego i nauczyciela "wspomagającego". Nauczyciel "wspomagający" realizuje bowiem swoje obowiązki w danej szkole lub przedszkolu współpracując ze wszystkimi nauczycielami, tak z nauczycielami edukacyjnymi danych przedmiotów, przedmiotów teoretycznych, ale także z nauczycielami praktycznej nauki zawodu, czy bibliotekarzami. To samo odnosi się do przedszkoli, gdzie nauczyciel współpracujący zobligowany jest do współpracy z nauczycielami pracującymi z grupami dzieci sześcioletnich oraz z nauczycielami pracującymi z pozostałymi grupami. A zgodnie z art. 42 ust. 3 KN, nauczyciele ci mają różną liczbę godzin obowiązkowego wymiaru zajęć. Zdaniem NSA, nauczyciel "wspomagający" współpracuje tak z pedagogiem jak i psychologiem szkolnym, czy doradcą zawodowym, bowiem ich cele i zadania wzajemnie się uzupełniają. W związku z tym uznać należy, że nauczyciel "wspomagający" realizuje swoje obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin. Sytuację taką przewiduje delegacja ustawowa zawarta w powołanym art. 42 ust. 7 pkt 3 KN." W powołanym wyroku NSA uznał, że organ stanowiący właściwej jednostki samorządu terytorialnego posiada kompetencje do ustalania pensum "nauczyciela wspomagającego".

Wniosek o zwiększenie liczby klas organ prowadzący złoży do końca stycznia>>

Prawo oświatowe z serii MERITUM
Krzysztof Gawroński, Stefan M. Kwiatkowski
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł