Pomoc psychologiczno-pedagogiczna będzie bardziej dostępna
08.05.13
Weszło w życie rozporządzenie zmieniające zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Procedury mają być prostsze.
fot. Thinkstock
Rozporządzenie zakłada znaczne ograniczenie liczby dokumentów, które musieli dotychczas wypełniać nauczyciele zaangażowani w procedury udzielania pomocy. Dzięki temu mają zyskać więcej czasu na pracę z uczniem. Nowelizacja znosi obowiązek tworzenia zespołu dla każdego ucznia (dotychczas składającego się z nauczycieli, wychowawców i specjalistów prowadzących zajęcia), do którego zadań należało planowanie i koordynowanie udzielanej uczniowi pomocy. Zadania te będzie wykonywał wychowawca klasy w szkole lub placówce, który w zależności od potrzeb ucznia będzie współpracował z nauczycielami, specjalistami, poradnią i rodzicami. Obligatoryjność współpracy z nauczycielami i specjalistami przewiduje się w sytuacji kiedy uczeń posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Z przepisów zniknął także obowiązek opracowywania kart indywidualnych potrzeb ucznia (KIPU) oraz planów działań wspierających (PDW) na rzecz indywidualnych lub grupowych programów pomocy psychologiczno-pedagogicznej dokumentowanej w dzienniku pracy nauczyciela. W przypadku uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wnioski do dalszej pracy uwzględniane będą dodatkowo w Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym (IPET). Poszerzono katalog osób inicjujących udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej o osobę dyrektora, kuratora sądowego, pielęgniarkę środowiska nauczania i wychowania lub higienistkę szkolną, pracownika socjalnego i asystenta rodziny. Przyjęto także, że zajęcia specjalistyczne mogą trwać krócej niż 60 minut - określając przy tym, że zachowany musi zostać ustalony dla ucznia łączny tygodniowy czas tych zajęć. Nowe przepisy podtrzymują obowiązek informowania pełnoletniego ucznia o ustalonych dla niego formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym pomoc ta będzie realizowana.
Źródło: rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. poz. 532).
Dla ponad 270 tys. tegorocznych maturzystów w piątek kończy się rok szkolny. Dla przeważającej większości z nich sesja egzaminacyjna rozpocznie się 4 maja. Dla nielicznych, zdających międzynarodową maturę - International Baccalaureate (IB), sesja... Więcej
Dwudziestu uczniów odebrało w środę z rąk prezesa Sądu Okręgowego w Szczecinie certyfikaty, potwierdzające ukończenie kursu mediacji rówieśniczych. Mediatorzy mają pomagać w wypracowaniu satysfakcjonującego rozwiązania skonfliktowanym stronom. Więcej
Od 4 do 8 czerwca w całej Polsce odbywać się będą lekcje na temat Konstytucji. Poprowadzą je adwokaci, sędziowie, pracownicy organizacji pozarządowych, radcowie prawni, studenci prawa. Więcej
Niemal połowa polskich uczniów (47 proc.) uczęszcza na dodatkowe zajęcia pozalekcyjne - wynika z badania Brainly Learning Index przeprowadzonego przez platformę Brainly na próbie 8 tysięcy osób. Więcej