Strona główna » Wiedza » Aktualności » Prawo zmusi nauczycieli do doskonalenia zawodowego

Prawo zmusi nauczycieli do doskonalenia zawodowego

14.02.18

Większość nauczycieli sie nie dokształca, a wiedza przekazywana przez uczelnie pedagogiczne nie przystaje do rzeczywistości - mówiła minister Anna Zalewska. Skuteczną receptą na to ma być ustawowy obowiązek dokształcania, który w Karcie Nauczyciela pojawi się 1 września 2018 r.

articleImage: Prawo zmusi nauczycieli do doskonalenia zawodowego fot. Thinkstock

- Z badań wynika jednoznacznie, że ponad 60 proc. nauczycieli dyplomowanych po prostu się nie uczy - mówiła podczas poniedziałkowego spotkania z samorządowcami i pracownikami oświaty minister Anna Zalewska. Jej zdaniem rozwiązaniem tego problemu będzie ustawowy obowiązek doskonalenia. - Budujemy cały system, doskonalenia nauczycieli. My go nie mamy, nie mamy m.in. doradztwa metodycznego - podkreślała minister.

Dodała, że za zmianami nie nadążają również uczelnie pedagogiczne, które nie zauważyły, że: "w ciągu dwu lat w każdej placówce oświatowej będzie szerokopasmowy internet".
 

Informacja o zamiarze zwolnienia nauczyciela trafi do SIO>>

Doskonalenie jednym z podstawowych obowiązków
Nowy obowiązek do Karty Nauczyciela wprowadzi ustawa o finansowaniu zadań oświatowych - od 1 września 2018 r. każdy nauczyciel będzie miał obowiązek: doskonalić się zawodowo, zgodnie z potrzebami szkoły.

Dyrektorzy szkół będą musieli składać coroczne sprawozdania z realizacji obowiązku doskonalenia nauczycieli, mają w tym zakresie współpracować z rodzicami.

Nowy przepis znajdzie się w art. 6 KN, co oznacza, że nieszkolący się nauczyciel będzie mógł za to odpowiadać dyscyplinarnie.

Według resortu edukacji zmiana zmotywuje nauczycieli, a szkoły lepiej będą odpowiadać wyzwaniom współczesności. Lepiej działać mają też podmioty zajmujące się kształceniem pedagogów.

- Nie będzie można uczyć nauczyciela, jeśli nie będzie akredytacji. To jest trudna akredytacja, w dodatku można ją odebrać - podkreślała szefowa resortu edukacji.

Motywacja skuteczniejsza niż przymus prawny
- Zdecydowanie wolę taki system doskonalenia nauczycieli, który jest oparty na zachętach i nagradzaniu za efekty, czyli postępy uczniów, a nie na przymusie prawnym. - komentuje dr Danuta Elsner, konsultantką ds. zarządzania oświatą, była dyrektorką Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego w Katowicach - Trudno nie zgodzić się z minister edukacji, że nauczyciele powinni doskonalić kwalifikacje zawodowe, ponieważ zmienia się świat - mało którego zawodu to dzisiaj nie dotyczy. Jednak zapisanie w ustawie obowiązku doskonalenia może wywołać szereg działań pozornych - dodaje.

Ekspertka nie zgadza się też ze stwierdzeniem, że w Polsce nie istnieje system doradztwa metodycznego, podkreślając, że funkcjonuje on od dziesięcioleci. Jego ulepszenie powinno - jej zdaniem - zacząć się od zdefiniowania, czym jest doskonalenie nauczycieli.

- Rozstrzygnięcia wymaga, czy chodzi tu tylko o różne przedsięwzięcia szkoleniowe kończące się wydaniem dokumentu potwierdzające uczestnictwo, czy też samokształcenie, udział w projektach, innowacjach, badaniach oświatowych, dzielenie się doświadczeniami w środowisku zawodowym, co skutkuje gromadzeniem dorobku zawodowego, a nie zaświadczeń - podkreśla dr Elsner.

Pośpiech niewskazany
Jej zdaniem, przygotowując reformę, resort powinien zastanowić się, kto ma być beneficjentem podejmowanych działań: : nauczyciele czy uczniowie. Wprowadzenie obowiązku doskonalenia zawodowego wcale nie musi się bowiem przełożyć na lepsze wyniki uczniów.

- O tym przesądza wiele zmiennych, m. in. założenia leżące u podstaw systemu doskonalenia nauczycieli, wybrany model efektywności, cele, formy, metody, wykładowcy oraz warunki  - zwłaszcza w szkole -  które sprzyjają zastosowaniu opanowanej wiedzy i nabytych umiejętności w praktyce w taki sposób, aby zyskiwali na tym uczniowie - podkreśla dr Elsner -  Reforma systemu doskonalenia nauczycieli - jak każda zmiana wyższego rzędu - jest procesem złożonym, dynamicznym, nieprzewidywalnym, niedookreślonym i czasochłonnym. Zaczynanie jej od wprowadzenia obowiązku prawnego świadczy o pośpiechu i niezrozumieniu tego procesu, co może przynieść negatywne skutki. Diabeł bowiem tkwi w szczegółach.

 

Nauczyciel nie będzie mógł dorobić na zleceniu>>

 

Skomentowano 3 razy
Średnia ocena artykułu (oddanych głosów: 0)

 
ZOBACZ TAKŻE

  • Alicja K IP: 89.64.* 16-02-2018
    Tak. Przy proponowanym oszałamiającym zakresie podwyżek najlepiej wprowadzić obowiązek doskonalenia. Oczywiście za własne pieniądze i w wolnym czasie, gdyż system dofinansowań w większości placówek to fikcja, a i urlopów szkoleniowych też raczej nikt nie daje.

    Zamieść odpowiedź Zamieść odpowiedź
  • ofca IP: 46.170.* 16-02-2018
    "Jednak zapisanie w ustawie obowiązku doskonalenia może wywołać szereg działań pozornych" - tak, jak to się dzieje obecnie, gdzie szkoleń różnej maści jest tysiące, a pożytek z nich marny. Co jakiś czas - choć obiecuję sobie, że to już ostatni - skuszę się na jakieś szkolenie. I po raz kolejny przekonuję się, ze to zmarnowany czas i pieniądze. Jeśli szkolenia będą na poziomie, to i nauczyciele będą z nich chętnie korzystać. Jeśli są tylko dla nabicia kasy firm szkolących - to problem "pozorności" działań tylko się pogłębi po wprowadzeniu obowiązku szkolenia.

    Zamieść odpowiedź Zamieść odpowiedź
  • Joanna Wrońska IP: 77.65.* 16-02-2018
    Pani Minister Edukacji Narodowej Anna Zalewska emoticon
    Jako pedagog z Powołania i wykształcenia (od 10 lat na emeryturze emoticon ) … z emoticon proponuje aby DOSTOSOWAĆ programy uczelni pedagogicznych do realiów XXI w.
    Wiedza zdobyta na studiach na niewiele mi się zdała w mojej Misji … Pedagog to nie jest zawód! Dla mnie to jest zaszczytna Misja, którą pełniłam w przedszkolu, szkole podstawowej i gimnazjum. I poświęcałam jej więcej niż ustawowe 40 godzin … ponieważ studia nie dały mi niezbędnej wiedzy !
    Programy uczelni pedagogicznych nie uwzględniają aktualnej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej !
    Może gdyby uczelnie zmieniły zasady naboru przyszłych Pedagogów … sprawdzając przede wszystkim predyspozycje młodych maturzystów do niesienia kaganka Oświaty … a nie tylko encyklopedyczną wiedzę… i gdyby zaktualizowały programy … to ich absolwenci wyposażeni w fachową wiedzę … lepiej pełniliby swoje Misje emoticon … nie tracąc czasu na poszukiwanie tego, co powinni wynieść ze szkół wyższych ! I mieliby więcej czasu na dokształcanie się na wyższym poziomie !
    Oświata jest jedną z najważniejszych gałęzi … w każdym społeczeństwie !!!
    Moje Wnuki za kilka miesięcy rozpoczną naukę w szkole podstawowej i wierzę, że dane im będzie chłonąć wiedzę od Dydaktyków, Pedagogów, którzy z Pasją wprowadzą je w ten nowy etap ich życia. Mam nadzieję, że Nauczyciele znają NVC … i moje wnuki będą szczęśliwe w szkole – drugim domu emoticon
    Życzę powodzenia w naprawianiu naszej oświaty. Wierzę, że jest to Pani Misja emoticon Bardzo trudna ale mogąca dać ogromną satysfakcję, czego serdecznie Pani życzę i wspieram z emoticon
    Z poważaniem
    Joanna Wrońska

    Może jeszcze taka refleksja …
    W 1978 skończyłam studia pedagogiczne … Po Raporcie o stanie oświaty… jako pierwsi mieliśmy wprowadzać 10-latkę … jeden z wielu poronionych pomysłów ! Było ich niestety więcej … 
    Jako Pedagog z Pasją … chciałam zrozumieć dlaczego nasza Oświata jest … jaka jest.
    Zaczęłam się zastanawiać … zadałam sobie pytanie :
    Czy al. J. Ch. Szucha 25 jest dobrym miejscem dla MEN ?
    … budynek będący wybitnym przykładem prestiżowej architektury, bliskiej realizacjom z faszystowskich Włoch i Niemiec lat 30,
    … budynek. w którym mieściła się siedziba hitlerowskiej policji bezpieczeństwa i służby bezpieczeństwa, a w jego podziemiach znajdowało się więzienie śledcze Gestapo.
    W 1952 dla upamiętnienia tysięcy przetrzymywanych, torturowanych i zakatowanych na śmierć, utworzono tam Mauzoleum Walki i Męczeństwa. … w przyziemiu gmachu emoticon
    Kilkanaście lat temu podzieliłam się moją refleksją z MEN, ZNP, NZZ „Solidarność” … moje maile nie doczekały się jakiejkolwiek odpowiedzi.

    Zamieść odpowiedź Zamieść odpowiedź

Dyrektor Szkoły - Miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej
Zapisz się na newsletter
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE