Strona główna » Wiedza » Aktualności » Skype przydatnym narzędziem w edukacji

Skype przydatnym narzędziem w edukacji

16.04.18

Sposobów na wykorzystanie Skype’a w edukacji jest wiele. Nauczyciele języków obcych widzą w nim narzędzie umożliwiające kontakt z osobami, które też uczą się danego języka bądź są native speakerami - pisze dr Karolina Zioło-Pużuk w "Dyrektorze Szkoły".

articleImage: Skype przydatnym narzędziem w edukacji fot. Thinkstock

Swoista wymiana umiejętności językowych, najlepiej między dwoma natywnymi użytkownikami różnych języków, znana jest od ponad 100 lat, a popularność zyskała pod koniec lat 70. Obecnie – pod nazwą Tandem Learn­ing – doskonale rozwija się dzięki nowoczesnym technologiom informacyjnym.

Skype pozwala także współpracować z każdym, nie zważając na barierę czasu i przestrzeni. Takie wspólne działanie może dotyczyć zarówno projektów prowadzonych przez uczniów tej samej klasy, jak i szkoły, miasta, województwa. Prowadząc lekcję dotyczącą np. Układu Słonecznego, nauczyciel może zaprosić do rozmowy z uczniami fizyka z wybranego polskiego uniwersytetu (pracownicy naukowi zwykle przychylnie odnoszą się do pomysłów pozwalających im promować ich dziedzinę badań naukowych). 

 

Zajęcia wychowania fizycznego wzbogaci kontakt ze sportowcem (np. piłkarzem lokalnego klubu) czy trenerem fitness z siłowni. Lekcje o ochronie środowiska to z kolei okazja, aby porozmawiać z urzędnikami lub leśniczymi, którzy nie zawsze mają czas na osobiste przyjście do szkoły. Nieformalnej lekcji muzyki udzieli nauczyciel instrumentu z renomowanej uczelni, zaś przedmiot związany z przerabianym tematem zaprezentuje pracownik muzeum lub archiwum. Pozwala to zaoszczędzić czas i nawiązać współpracę edukacyjną szkoły z innymi instytucjami.

Kolejna możliwość, którą daje Skype, to poznanie przedstawicieli różnych zawodów i zobaczenie ich miejsca pracy. A uczniom, którzy poważnie myślą o pracy za granicą, video­rozmowa pozwoli lepiej przygotować się do tego wyzwania i urealnić marzenia.

Skype może być ponadto używany przez nauczycieli do kontaktu z rodzicami lub innymi nauczycielami, w ramach rozwoju zawodowego bądź tutoringu. Wsparcie doświadczonych nauczycieli z innych części Polski jest bezcenne dla osób początkujących, zaś dla doświadczonych rozmowa ze świeżo upieczonymi nauczycielami może stać się źródłem inspiracji i wymiany dobrych praktyk.

 

Pamiętajmy, że uczniowie najwięcej skorzystają na takiej formie pozyskania wiedzy, jeśli przed rozmową przygotują pytania do danego eksperta, do czego potrzebne im będzie zebranie jak największej ilości informacji na temat jego dziedziny lub biografii (jeśli jest to np. lokalny artysta). Naukowca można natomiast poprosić o krótki, 10–15-minutowy wstęp, po którym uczniowie będą zadawać pytania.Dyrektor Szkoły 4/2018Więcej w "Dyrektorze Szkoły" nr 4/2017>>

 

16.04.18
Skomentowano 1 razy
Średnia ocena artykułu (oddanych głosów: 0)

 
ZOBACZ TAKŻE

  • Krzysztof IP: 109.173.* 20-04-2018
    A kto płaci za SKYPA?, ... Przecież to komercyjne narzędzie?, Szkoła zapłaci?, .. Co innego na prywatny użytek a co innego w szkoleemoticon

    Zamieść odpowiedź Zamieść odpowiedź

Dyrektor Szkoły - Miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej
Zapisz się na newsletter
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE