Swoista wymiana umiejętności językowych, najlepiej między dwoma natywnymi użytkownikami różnych języków, znana jest od ponad 100 lat, a popularność zyskała pod koniec lat 70. Obecnie – pod nazwą Tandem Learn­ing – doskonale rozwija się dzięki nowoczesnym technologiom informacyjnym.

Skype pozwala także współpracować z każdym, nie zważając na barierę czasu i przestrzeni. Takie wspólne działanie może dotyczyć zarówno projektów prowadzonych przez uczniów tej samej klasy, jak i szkoły, miasta, województwa. Prowadząc lekcję dotyczącą np. Układu Słonecznego, nauczyciel może zaprosić do rozmowy z uczniami fizyka z wybranego polskiego uniwersytetu (pracownicy naukowi zwykle przychylnie odnoszą się do pomysłów pozwalających im promować ich dziedzinę badań naukowych). 

 

Zajęcia wychowania fizycznego wzbogaci kontakt ze sportowcem (np. piłkarzem lokalnego klubu) czy trenerem fitness z siłowni. Lekcje o ochronie środowiska to z kolei okazja, aby porozmawiać z urzędnikami lub leśniczymi, którzy nie zawsze mają czas na osobiste przyjście do szkoły. Nieformalnej lekcji muzyki udzieli nauczyciel instrumentu z renomowanej uczelni, zaś przedmiot związany z przerabianym tematem zaprezentuje pracownik muzeum lub archiwum. Pozwala to zaoszczędzić czas i nawiązać współpracę edukacyjną szkoły z innymi instytucjami.

Kolejna możliwość, którą daje Skype, to poznanie przedstawicieli różnych zawodów i zobaczenie ich miejsca pracy. A uczniom, którzy poważnie myślą o pracy za granicą, video­rozmowa pozwoli lepiej przygotować się do tego wyzwania i urealnić marzenia.

Skype może być ponadto używany przez nauczycieli do kontaktu z rodzicami lub innymi nauczycielami, w ramach rozwoju zawodowego bądź tutoringu. Wsparcie doświadczonych nauczycieli z innych części Polski jest bezcenne dla osób początkujących, zaś dla doświadczonych rozmowa ze świeżo upieczonymi nauczycielami może stać się źródłem inspiracji i wymiany dobrych praktyk.

 

Pamiętajmy, że uczniowie najwięcej skorzystają na takiej formie pozyskania wiedzy, jeśli przed rozmową przygotują pytania do danego eksperta, do czego potrzebne im będzie zebranie jak największej ilości informacji na temat jego dziedziny lub biografii (jeśli jest to np. lokalny artysta). Naukowca można natomiast poprosić o krótki, 10–15-minutowy wstęp, po którym uczniowie będą zadawać pytania.Dyrektor Szkoły 4/2018Więcej w "Dyrektorze Szkoły" nr 4/2017>>