Turkusowe zarządzanie, czyli szkoła wspólnych działań - wykład na IV Kongresie Edukacja i Rozwój

18.09.17

Szkoła powinna dysponować i kierować się na co dzień takim właśnie indywidualnym pomysłem na swoje funkcjonowanie - podkreśla Jarosław Kordziński, autor publikacji m.in. o skutecznym zarządzaniu szkołą. Temat zostanie poruszony również na IV Kongresie Edukacja i Rozwój.

articleImage: Turkusowe zarządzanie, czyli szkoła wspólnych działań - wykład na IV Kongresie Edukacja i Rozwój fot. Thinkstock

Omawiany przeze mnie model funkcjonowania turkusowych organizacji opiera się na trzech filarach: samozarządzaniu (osobiste przejmowanie odpowiedzialności), dążeniu do celu (praca bazująca na misji) oraz słuchaniu ewolucyjnego celu (pełne dopasowanie do wyzwań rzeczywistości).

Efektywni dyrektorzy działają celowo, zatrudniają dobrych nauczycieli, wspierają ich w rozwoju i ułatwiają realizację wspólnie uzgodnionych celów. Dzielą się odpowiedzialnością, angażują nauczycieli w proces podejmowania decyzji, powodując, że wszystkie działania planowane i realizowane w szkole skoncentrowane są na nauczaniu/uczeniu się i podnoszeniu jakości pracy. W wymaganiu tym ważne jest zorganizowanie warunków odpowiednich do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zapewnieniu szkole/placówce wspomagania zewnętrznego odpowiedniego do potrzeb.

Pozwala ona sprawdzić cele szkoły zarówno z poziomu zasobów (mam, nie mam), jak i oczekiwań (chcę, nie chcę). Można z nią pracować w dowolnym miejscu, niemniej zawsze trzeba najpierw sformułować stosowny i interesujący nas cel.
Załóżmy, że jest nim posiadanie i wdrażanie na co dzień przez wszystkich znanej i akceptowanej misji szkoły.

Jak rozmawiać z młodzieżą o uchodźcach? Dyskusja na IV Kongresie Edukacja i Rozwój>>

Kiedy pytamy o to, co w związku z tym mamy i co chcemy utrzymać, mogą się pojawić skojarzenia typu: konkretny zapis, zgodność z wymaganiami państwa, poczucie wspólnoty, świadomość tego, po co robimy w naszej szkole określone rzeczy.

Zastanówmy się więc, czego z tego, co mamy, byśmy nie chcieli. Może „papierowego” podejścia do naszej koncepcji, uznania, że skoro musi być, niech jest, ale nic ponadto. Może też braku zaangażowania czy wręcz jawnego podważania jego sensu przez część osób, z którymi współpracujemy.

Wszystkich, którzy chcą wziąć udział w dyskusji na ten temat, zapraszamy do udziału w IV Kongresie Edukacja i Rozwój, który odbędzie się w dniach 19–20 października 2017 r. w Warszawie.

Więcej na ten temat przeczytać można w "Dyrektorze Szkoły" nr 9/2017>>


 

Skomentowano 0 razy
Średnia ocena artykułu (oddanych głosów: 0)

 
ZOBACZ TAKŻE

Dyrektor Szkoły - Miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej
Zapisz się na newsletter
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE