Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli niepublicznych z terenu gminy.
W jednym z zapisów uchwały rada określiła, że osoba prowadząca niepubliczne przedszkole sporządza i przekazuje organowi dotującemu do 20 dnia każdego miesiąca rozliczenie otrzymanych dotacji z budżetu gminy za poprzedni miesiąc.
Jeden z beneficjentów zarzucił niezgodność z art. 90 ust. 4 z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.).
Tłumaczył, iż dotacja udzielana na podstawie ustawy ma charakter roczny i w związku z tym jej rozliczanie powinno nastąpić po zakończeniu roku, w którym dotacja została udzielona. Nałożenie obowiązku comiesięcznego rozliczania dotacji nie jest określeniem sprawozdawczości, a nałożeniem obowiązku wykraczającego poza delegację ustawową – uznał.
Argumentował, iż w przypadku powzięcia wątpliwości co do prawidłowości wykorzystywania dotacji gmina może w każdym czasie skontrolować prawidłowość wykorzystywania tej dotacji.

WSA: dotacja dla szkoły niezależna od swobodnego uznania władz powiatu>>

Zdaniem WSA wprowadzenie takiego zapisu w uchwale zapisu mieści się w granicach upoważnienia określonego w ustawie o systemie oświaty.
Jest on konsekwencją regulacji przyjętej w ustawie, zgodnie z którą dotacje przyznawane są w 12 częściach w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca na rachunek bankowy szkoły lub placówki.
Zatem, skoro organ comiesięcznie przekazuje beneficjentowi kwotę dotacji, to tym samym istnieją racjonalnie uzasadnione podstawy do uzyskania od beneficjenta comiesięcznej informacji zawierającej rozliczenie w zakresie wykorzystania dotacji.
Takie rozliczenie umożliwia organowi sprawowanie bieżącej, skutecznej kontroli nad prawidłowością wydatkowania środków objętych dotacją, zgodnie z jej celem – wyjaśnił sąd.

WSA: dotacja oświatowa przysługuje również na obsługę finansową szkoły>>