Strona główna » Wiedza » Aktualności » Wyniki i wnioski z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora szkoły

Wyniki i wnioski z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora szkoły

23.06.11

Nadzór pedagogiczny prowadzony przez dyrektora szkoły ma służyć doskonaleniu pracy szkoły poprzez poprawę pracy szkoły, podnoszenie jakości działalności edukacyjnej szkoły oraz wspomaganie rozwoju nauczycieli. 

articleImage: Wyniki i wnioski z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora szkoły fot. Thinkstock

Dyrektor szkoły sprawuje nadzór w sposób planowy, pozwalający pozyskiwać informacje o funkcjonowaniu szkoły z różnych źródeł. Dyrektor jest zobowiązany stworzyć dokument podsumowujący nadzór pedagogiczny prowadzony w danym roku szkolnym. Sprawozdanie musi zawierać usystematyzowane informacje z zakresu zrealizowanych trzech form nadzoru, czyli przeprowadzonej ewaluacji wewnętrznej, kontroli oraz wspomagania nauczycieli. Dokument, podsumowujący nadzór pedagogiczny dyrektora prowadzony w danym roku szkolnym, powinien odnosić się do planu nadzoru, jego oceny realizacji, stanowić podsumowanie wybranych dziedzin pracy szkoły oraz zawierać wnioski do pracy w kolejnym roku szkolnym. Prezentowanie wyników i wniosków sprawowanego nadzoru pedagogicznego powinno być czytelne, przejrzyste i umożliwiające porównywanie i ocenę realizacji planu nadzoru pedagogicznego. Powinno zawierać uzasadnienie ocen oraz opis stanu kontrolowanych zagadnień.
Problematyka sprawowania nadzoru pedagogicznego jest regulowana przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324) - dalej r.n.p. Formy sprawowanego nadzoru dyrektora szkoły lub placówki określa § 6 r.n.p. i są nimi ewaluacja, kontrola i wspomaganie.
Istotnym fragmentem planowania nadzoru pedagogicznego jest określenie celu i przedmiotu ewaluacji wewnętrznej, tematyki i terminów kontroli oraz tematyki szkoleń i narad. Celami nadzoru pedagogicznego prowadzonego przez dyrektora jest poprawa pracy szkoły lub placówki, podnoszenie jakości działalności edukacyjnej szkoły lub placówki oraz wspomaganie rozwoju nauczycieli. Zgodnie z zapisem § 21 r.n.p. dyrektor szkoły w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego:
• organizuje ewaluację wewnętrzną, czyli praktyczne badanie oceniające i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy szkoły lub placówki. Ewaluację wewnętrzną przeprowadza się w odniesieniu do wszystkich lub wybranych wymagań sprecyzowanych w r.n.p. lub do innych zagadnień uznanych w szkole lub placówce za istotne,
• kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek,
• wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez organizowanie szkoleń i narad, motywowanie do doskonalenia i rozwoju zawodowego, przedstawianie nauczycielom wniosków wynikających z nadzoru pedagogicznego.

Przejdź do strony artykułu: « »
Zobacz wszystkie materiały pochodzące z:
Skomentowano 0 razy
Średnia ocena artykułu (oddanych głosów: 0)

 
ZOBACZ TAKŻE

  • Nauczyciele później dostaną pensje?

    Obrazek do artykułu: Nauczyciele później dostaną pensje?

    Jedną ze zmian, którą planuje MEN, jest zmiana przepisów dotyczących wynagradzania nauczycieli. Mają oni otrzymywać pensję "z dołu" - przypomina Stanisław Szelewa w "Dyrektorze Szkoły". Więcej

  • Ponad pół tysiąca skazanych ukończyło kursy zawodowe

    Obrazek do artykułu: Ponad pół tysiąca skazanych ukończyło kursy zawodowe

    Od jesieni ubiegłego roku ponad pół tysiąca skazanych, odbywających karę więzienia w woj. śląskim, ukończyło kursy zawodowe - wynika z informacji śląskiej Służby Więziennej. Do końca 2020 r. szkolenia obejmą dalsze prawie 5 tys. osób. Więcej

  • Zalewska zapowiada kroki prawne przeciwko Szumilas

    Obrazek do artykułu: Zalewska zapowiada kroki prawne przeciwko Szumilas

    Szefowa MEN Anna Zalewska zapowiedziała podjęcie kroków prawnych przeciwko b. minister oświaty, posłance PO Krystynie Szumilas, która zapytała ją, "dlaczego nie ma odwagi powiedzieć, że nie brała udziału w przekrętach PCK na Dolnym Śląsku". Więcej

  • Gminy skutecznie odwołują się od opinii kuratorów

    Obrazek do artykułu: Gminy skutecznie odwołują się od opinii kuratorów

    Kuratorzy oświaty zbyt mocno ingerowali w kompetencje gmin ws. ustalania sieci szkół. Przychylne wyroki sądów zapadły m.in. w sprawie sieci szkół w Łodzi, Oporowie i Książu Wielkim - informuje "Rzeczpospolita". Więcej

  • Machałek: reforma już stała się faktem

    Obrazek do artykułu: Machałek: reforma już stała się faktem

    Pierwszy etap reformy stał się faktem, to już się stało w momencie przegłosowania ustawy - powiedziała podczas czwartkowej debaty sejmowej nad obywatelskim wnioskiem o zorganizowanie referendum ws. reformy oświaty wiceminister MEN Marzena Machałek. Więcej

Dyrektor Szkoły - Miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej
Zapisz się na newsletter
Polecamy w oficjalnej księgarni
Wolters Kluwer Profinfo.pl

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE