Zadania szkoły we wspomaganiu ucznia zdolnego - Beata Bryś

Uczeń o ponadprzeciętnych zdolnościach, i sukces z nim związany, jest pożądany w każdej szkole. Jest też dużym wyzwaniem – począwszy od prawidłowego zdiagnozowania od najwcześniejszych lat szkolnych, poprzez odpowiednie kierowanie jego edukacją, wspieranie i motywowanie. Jaki powinien być nauczyciel-mentor ucznia zdolnego, jak z nim pracować, co decyduje o jego sukcesie, jak stworzyć indywidualny program wspierania uzdolnień? Musimy pamiętać, że same zdolności i chęci ucznia zdolnego nie wystarczą, jeżeli nie otrzyma on odpowiedniego wsparcia.

articleImage: Zadania szkoły we wspomaganiu ucznia zdolnego - Beata Bryś www.oswiata.abc.com.pl

Artykuł pochodzi z miesięcznika "Dyrektor Szkoły" 1/2013

Edukacja ucznia o ponadprzeciętnych zdolnościach jest ważnym problemem edukacyjnym. Często uczniowie zdolni są niedostrzegani w szkole, która koncentrując się na realizacji programów nauczania, zliczaniu godzin lekcyjnych z poszczególnych przedmiotów edukacyjnych, wypełnianiu niezliczonej liczby dokumentów, gdzie w atmosferze pośpiechu i szablonowości nauczyciel często wbrew sobie skupia się na uczniach przeciętnych, stanowiących większość populacji szkolnej. Ponadto coraz częściej szkoła zmuszona jest radzić sobie z powszechnie pojawiającymi się u uczniów deficytami edukacyjnymi i rozwojowymi, zaburzeniami w zachowaniu, różnymi schorzeniami, problemami zdrowotnymi i brakiem pozytywnego oddziaływania środowiska rodzinnego.

(…)

Nauczycielowi-mentorowi ucznia zdolnego stawia się wysokie wymagania. Oprócz posiadania pożądanych cech osobowościowych i wysokich kwalifikacji zawodowych powinien on budzić w otoczeniu podziw, szacunek oraz potrzebę naśladowania. Powinien sam stawiać sobie nowe wyzwania i przekraczać utarte szlaki. Jego mistrzostwo powinno być wynikiem transgresji, otwartości i tolerancji w stosunku do ucznia i jego indywidualności. Wysokiej klasy specjalista nawet w pierwszych nieporadnych działaniach swojego podopiecznego potrafi zauważyć niezwykłe możliwości i ponadprzeciętne zdolności. Wzajemne relacje opierają się na partnerstwie, inspiracji (co ważne, w obie strony) i właściwym ukierunkowaniu potencjału ucznia. Mistrz doradza, pomaga, inicjuje działania ucznia w nowych nieznanych obszarach, stymuluje tempo pracy, a jego profesjonalizm pozwala na pełne zrozumienie potrzeb podopiecznego.

Dyrektor Szkoły 28.12.12
Zobacz wszystkie materiały pochodzące z: Dyrektor Szkoły
Skomentowano 0 razy

Zadania szkoły we wspomaganiu ucznia zdolnego - Beata Bryś

Zapisz się na bezpłatny Newsletter Prawa Oświatowego

Dyrektor Szkoły - Miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej
Średnia ocena artykułu (oddanych głosów: 0)

Inne artykuły o zbliżonej tematyce

Nie znaleziono żadnych artykułów.

Aktualności - Oświata

Polecamy: