Dyrektor Szkoły
Strona główna » DyrektorSzkoly24.pl » 2006-10 - Nowoczesne koncepcje zarządzania szkołą

2006-10 - Nowoczesne koncepcje zarządzania szkołą

27.02.12
ogólnie o numerze
"

W Polsce od kilku lat trwa niekończący się spór wokół pytania: ""Czy dyrektor szkoły ma być głównie pedagogiem, czy raczej menedżerem?"".

Prawo pozwala na oba rozwiązania. W praktyce dyrektorzy starają się łączyć obie role. Prawie wszyscy są nauczycielami, przeszkolonymi w zakresie organizacji i zarządzania szkołą. Jednak nie każdy dyrektor szkoły podchodzi do swojej funkcji w uporządkowany, menedżerski sposób. Bardzo niewielu szefów z rozmysłem przyjmuje określony styl zarządzania i konsekwentnie go stosuje.

Tymczasem w ostatniej dekadzie XX wieku pojawiło się wiele nowych koncepcji zarządzania. Niektóre z nich prezentowane będą w tej lekcji. Decyzja, czy i który model zastosować w szkole, należy do dyrektora. Zanim przejdziemy do omówienia różnych stylów kierowania, warto rozważyć, w jaki sposób zmienia się, w XXI wieku, podejście do zarządzania jakąkolwiek instytucją. Bo, że ulega zmianie, nikt nie wątpi.

Według autorów książki 4 rewolucje w zarządzaniu, wydanej w Paryżu w 1997 roku, istotę zmian najlepiej charakteryzują priorytety przyjmowane przez przodujące firmy i organizacje. Są one następujące: najważniejszy jest klient, nieustanne doskonalenie, pełne uczestnictwo personelu, przedsiębiorstwo jako sieć społeczna.

Przyjrzyjmy się bliżej tym priorytetom. Znaczenie klienta nie polega już tylko na tworzeniu wyrobu lub usługi, która uzyska akceptację nabywcy. Myśl jest znacznie głębsza. Oto nabywca staje się częścią świata instytucji, a instytucja częścią świata klienta. Szkoła powinna w sposób szczególny zadbać o swoich uczniów; bo to oni stanowią jej głównych klientów. Dzieci w szkole spędzają kilka godzin dziennie.

Nie lekceważąc głównego celu, jakim jest kształcenie, placówka oświatowa staje się drugim domem, musi mieć miejsce wypoczynku, tworzyć ciepłe relacje międzyludzkie, czasem karmić, zawsze wychowywać. Uczeń jest częścią szkoły, a szkoła ważnym elementem jego życia. Nie wystarczy planować treści kształcenia, trzeba jeszcze myśleć, co zrobić, żeby te sześć godzin od ósmej rano dziecko spędzało w warunkach, w których zaspokaja swoje potrzeby i oczekiwania.

"
Dyrektor Szkoły 27.02.12
Zobacz wszystkie materiały pochodzące z:
Skomentowano 0 razy
Średnia ocena artykułu (oddanych głosów: 0)

 
ZOBACZ TAKŻE

  • Nauczyciele później dostaną pensje?

    Obrazek do artykułu: Nauczyciele później dostaną pensje?

    Jedną ze zmian, którą planuje MEN, jest zmiana przepisów dotyczących wynagradzania nauczycieli. Mają oni otrzymywać pensję "z dołu" - przypomina Stanisław Szelewa w "Dyrektorze Szkoły". Więcej

  • Ponad pół tysiąca skazanych ukończyło kursy zawodowe

    Obrazek do artykułu: Ponad pół tysiąca skazanych ukończyło kursy zawodowe

    Od jesieni ubiegłego roku ponad pół tysiąca skazanych, odbywających karę więzienia w woj. śląskim, ukończyło kursy zawodowe - wynika z informacji śląskiej Służby Więziennej. Do końca 2020 r. szkolenia obejmą dalsze prawie 5 tys. osób. Więcej

  • Zalewska zapowiada kroki prawne przeciwko Szumilas

    Obrazek do artykułu: Zalewska zapowiada kroki prawne przeciwko Szumilas

    Szefowa MEN Anna Zalewska zapowiedziała podjęcie kroków prawnych przeciwko b. minister oświaty, posłance PO Krystynie Szumilas, która zapytała ją, "dlaczego nie ma odwagi powiedzieć, że nie brała udziału w przekrętach PCK na Dolnym Śląsku". Więcej

  • Gminy skutecznie odwołują się od opinii kuratorów

    Obrazek do artykułu: Gminy skutecznie odwołują się od opinii kuratorów

    Kuratorzy oświaty zbyt mocno ingerowali w kompetencje gmin ws. ustalania sieci szkół. Przychylne wyroki sądów zapadły m.in. w sprawie sieci szkół w Łodzi, Oporowie i Książu Wielkim - informuje "Rzeczpospolita". Więcej

  • Machałek: reforma już stała się faktem

    Obrazek do artykułu: Machałek: reforma już stała się faktem

    Pierwszy etap reformy stał się faktem, to już się stało w momencie przegłosowania ustawy - powiedziała podczas czwartkowej debaty sejmowej nad obywatelskim wnioskiem o zorganizowanie referendum ws. reformy oświaty wiceminister MEN Marzena Machałek. Więcej

Dyrektor Szkoły - Miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej
Zapisz się na newsletter
Polecamy w oficjalnej księgarni
Wolters Kluwer Profinfo.pl

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE