2006-10 - Nowoczesne koncepcje zarządzania szkołą

ogólnie o numerze
"

W Polsce od kilku lat trwa niekończący się spór wokół pytania: ""Czy dyrektor szkoły ma być głównie pedagogiem, czy raczej menedżerem?"".

Prawo pozwala na oba rozwiązania. W praktyce dyrektorzy starają się łączyć obie role. Prawie wszyscy są nauczycielami, przeszkolonymi w zakresie organizacji i zarządzania szkołą. Jednak nie każdy dyrektor szkoły podchodzi do swojej funkcji w uporządkowany, menedżerski sposób. Bardzo niewielu szefów z rozmysłem przyjmuje określony styl zarządzania i konsekwentnie go stosuje.

Tymczasem w ostatniej dekadzie XX wieku pojawiło się wiele nowych koncepcji zarządzania. Niektóre z nich prezentowane będą w tej lekcji. Decyzja, czy i który model zastosować w szkole, należy do dyrektora. Zanim przejdziemy do omówienia różnych stylów kierowania, warto rozważyć, w jaki sposób zmienia się, w XXI wieku, podejście do zarządzania jakąkolwiek instytucją. Bo, że ulega zmianie, nikt nie wątpi.

Według autorów książki 4 rewolucje w zarządzaniu, wydanej w Paryżu w 1997 roku, istotę zmian najlepiej charakteryzują priorytety przyjmowane przez przodujące firmy i organizacje. Są one następujące: najważniejszy jest klient, nieustanne doskonalenie, pełne uczestnictwo personelu, przedsiębiorstwo jako sieć społeczna.

Przyjrzyjmy się bliżej tym priorytetom. Znaczenie klienta nie polega już tylko na tworzeniu wyrobu lub usługi, która uzyska akceptację nabywcy. Myśl jest znacznie głębsza. Oto nabywca staje się częścią świata instytucji, a instytucja częścią świata klienta. Szkoła powinna w sposób szczególny zadbać o swoich uczniów; bo to oni stanowią jej głównych klientów. Dzieci w szkole spędzają kilka godzin dziennie.

Nie lekceważąc głównego celu, jakim jest kształcenie, placówka oświatowa staje się drugim domem, musi mieć miejsce wypoczynku, tworzyć ciepłe relacje międzyludzkie, czasem karmić, zawsze wychowywać. Uczeń jest częścią szkoły, a szkoła ważnym elementem jego życia. Nie wystarczy planować treści kształcenia, trzeba jeszcze myśleć, co zrobić, żeby te sześć godzin od ósmej rano dziecko spędzało w warunkach, w których zaspokaja swoje potrzeby i oczekiwania.

"
Dyrektor Szkoły 27.02.12
Zobacz wszystkie materiały pochodzące z:
Skomentowano 0 razy

2006-10 - Nowoczesne koncepcje zarządzania szkołą

Zapisz się na bezpłatny Newsletter Prawa Oświatowego

I Zjazd AZDS - 5 lutego 2015 r.
Średnia ocena artykułu (oddanych głosów: 0)

Aktualności - Dyrektor Szkoły

Polecamy: