Dyrektor Szkoły
Strona główna » DyrektorSzkoly24.pl » 2006-10 - Nowoczesne koncepcje zarządzania szkołą

2006-10 - Nowoczesne koncepcje zarządzania szkołą

27.02.12
ogólnie o numerze
"

W Polsce od kilku lat trwa niekończący się spór wokół pytania: ""Czy dyrektor szkoły ma być głównie pedagogiem, czy raczej menedżerem?"".

Prawo pozwala na oba rozwiązania. W praktyce dyrektorzy starają się łączyć obie role. Prawie wszyscy są nauczycielami, przeszkolonymi w zakresie organizacji i zarządzania szkołą. Jednak nie każdy dyrektor szkoły podchodzi do swojej funkcji w uporządkowany, menedżerski sposób. Bardzo niewielu szefów z rozmysłem przyjmuje określony styl zarządzania i konsekwentnie go stosuje.

Tymczasem w ostatniej dekadzie XX wieku pojawiło się wiele nowych koncepcji zarządzania. Niektóre z nich prezentowane będą w tej lekcji. Decyzja, czy i który model zastosować w szkole, należy do dyrektora. Zanim przejdziemy do omówienia różnych stylów kierowania, warto rozważyć, w jaki sposób zmienia się, w XXI wieku, podejście do zarządzania jakąkolwiek instytucją. Bo, że ulega zmianie, nikt nie wątpi.

Według autorów książki 4 rewolucje w zarządzaniu, wydanej w Paryżu w 1997 roku, istotę zmian najlepiej charakteryzują priorytety przyjmowane przez przodujące firmy i organizacje. Są one następujące: najważniejszy jest klient, nieustanne doskonalenie, pełne uczestnictwo personelu, przedsiębiorstwo jako sieć społeczna.

Przyjrzyjmy się bliżej tym priorytetom. Znaczenie klienta nie polega już tylko na tworzeniu wyrobu lub usługi, która uzyska akceptację nabywcy. Myśl jest znacznie głębsza. Oto nabywca staje się częścią świata instytucji, a instytucja częścią świata klienta. Szkoła powinna w sposób szczególny zadbać o swoich uczniów; bo to oni stanowią jej głównych klientów. Dzieci w szkole spędzają kilka godzin dziennie.

Nie lekceważąc głównego celu, jakim jest kształcenie, placówka oświatowa staje się drugim domem, musi mieć miejsce wypoczynku, tworzyć ciepłe relacje międzyludzkie, czasem karmić, zawsze wychowywać. Uczeń jest częścią szkoły, a szkoła ważnym elementem jego życia. Nie wystarczy planować treści kształcenia, trzeba jeszcze myśleć, co zrobić, żeby te sześć godzin od ósmej rano dziecko spędzało w warunkach, w których zaspokaja swoje potrzeby i oczekiwania.

"
Dyrektor Szkoły 27.02.12
Zobacz wszystkie materiały pochodzące z:
Skomentowano 0 razy
Średnia ocena artykułu (oddanych głosów: 0)

 
ZOBACZ TAKŻE

  • Szef ZNP: edukacja nie jest niczyją własnością

    Obrazek do artykułu: Szef ZNP: edukacja nie jest niczyją własnością

    Edukacja nie jest własnością ministra ani ZNP; ta sprawa dotyczy wszystkich - powiedział w środę prezes ZNP Sławomir Broniarz przed spotkaniem z małżonką prezydenta Agatą Kornhauser-Dudą. Wyraził zadowolenie, że Pierwsza Dama zgodziła się porozmawiać... Więcej

  • Zalewska o akcji #sexedpl: zapraszam Anję Rubik do MEN

    Obrazek do artykułu: Zalewska o akcji #sexedpl: zapraszam Anję Rubik do MEN

    Minister edukacji Anna Zalewska, pytana o kampanię edukacji seksualnej #sexedpl, zaprosiła jej inicjatorkę i modelkę Anję Rubik do MEN. Zapraszam Anję Rubik, przeczytamy podstawy programowe do wychowania do życia w rodzinie - powiedziała w środę... Więcej

  • Z edukacji domowej w większości korzystają rodziny wielodzietne

    Obrazek do artykułu: Z edukacji domowej w większości korzystają rodziny wielodzietne

    Z edukacji domowej w większości korzystają rodziny wielodzietne; dzięki niej budowane są relacje rodzinne i rodzice mają wpływ na wychowywanie własnych dzieci - przekonywali we wtorek uczestnicy debaty poświęconej edukacji domowej, która odbyła się... Więcej

  • Rusza kampania promująca ochronę zdrowia psychicznego

    Obrazek do artykułu: Rusza kampania promująca ochronę zdrowia psychicznego

    Upowszechnianie wiedzy o zdrowiu psychicznym i wsparcie dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli w zapobieganiu zaburzeniom psychicznym to cele ogólnopolskiej kampanii edukacyjno-społecznej "Myśl pozytywnie", którą we wtorek zainaugurowano we... Więcej

  • Więcej osób uczy dzieci w domu

    Obrazek do artykułu: Więcej osób uczy dzieci w domu

    Rośnie liczba rodziców, którzy zdecydowali się na edukację domową. Choć to wciąż niewielki odsetek całości, liczba osób, które wybrały edukację domową, wzrosła o 26 proc. Więcej

Dyrektor Szkoły - Miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej
Zapisz się na newsletter
Polecamy w oficjalnej księgarni
Wolters Kluwer Profinfo.pl

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE