Dyrektor Szkoły
Strona główna » DyrektorSzkoly24.pl » 2007-12 - Mediacja zamiast izolacji

2007-12 - Mediacja zamiast izolacji

27.02.12
Miękka strona zarządzania
"

Ostatni rok pracy nad rozwiązaniami systemowymi dotyczącymi wzmacniania skuteczności wychowawczej szkoły oraz podniesienia poziomu bezpieczeństwa uczniów ukierunkowany był przede wszystkim na wzmacnianie restrykcji oraz kar dla uczniów łamiących powszechnie obowiązujące zasady właściwego zachowania. Koronnym argumentem w walce z negatywnymi postawami oraz zachowaniami młodzieży ma być rządowy program ""Zero tolerancji dla przemocy w szkole"" ze szczególnymi ozdobnikami w rodzaju ośrodków wsparcia wychowawczego przygotowywanych dla uczniów gimnazjów, którzy sprawiają szczególne trudności wychowawcze i wymagają pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz także wzmożonego nadzoru wychowawczego czy też obowiązkowego prowadzenia przez szkoły kart nagród i kar każdego ucznia, w których miałyby być odnotowywane wszystkie przypadki nagrodzenia lub karania poszczególnych uczniów (przypomnijmy też, że opracowano resortowy rejestr nagród i kar, w którym przewidziano aż cztery formy nagród i dziewięć rodzajów kar).
W związku z potoczną opinią o postępującej demoralizacji dzieci i młodzieży zakłada się również wprowadzenie szeregu rozwiązań, które miałyby być rozpatrywane i egzekwowane przez sądy. Dzieje się tak być może dlatego, że w powszechnym rozumieniu sąd kojarzy się ze sprawiedliwością oraz z wymierzaniem kary. Tymczasem placówki sądownicze pełnią również funkcje edukacyjne oraz wychowawcze. Dzieje się tak, a w każdym razie dziać się powinno, szczególnie w odniesieniu do nieletnich sprawców czynów przestępczych. Stało się tak na skutek konstatacji, jaką podjęła grupa osób związanych z prawem, która funkcjonowała w oparciu o Stowarzyszenie Penitencjarne ""Patronat"" i która stwierdziła, że w procesie postępowania karnego nie tylko wyrok jest najważniejszy, ale również autentyczna i świadoma wola naprawienia wyrządzonych krzywd. Postawa taka jest szczególnie ważna w sytuacji, kiedy mamy do czynienia z nieletnimi, z definicji mniej doświadczonymi w czynieniu zła i rokującymi największą nadzieję skutecznej poprawy. W efekcie licznych i konsekwentnie prowadzonych działań wspomniana grupa, dziś skupiona w znacznej części wokół Polskiego Centrum Mediacji, opracowała i wprowadziła eksperymentalny program postępowania mediacyjnego w sprawach dla nieletnich. Dobre wyniki tego eksperymentu i dalsza konsekwentna praca autorów projektu oraz wspomagających ich osób pozwoliły wprowadzić w 1997 roku instytucję mediacji do nowego kodeksu postępowania karnego. W odniesieniu do nieletnich instytucja ta funkcjonowała od roku 2000 wraz z nowelizacją ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. Nr 91, poz. 1010). Praktycznie polegało to jednak tylko na tym, że nowo dodany artykuł 3a określił możliwość oraz ramy stosowania mediacji w postępowaniu w sprawach dla nieletnich. Ustawowe ujęcie tej instytucji oparte zostało w tym zapisie na trzech podstawowych zasadach:
1) pierwszoplanowej roli sądu rodzinnego
2) prowadzenia postępowania przez bezstronnego mediatora 3) zgody stron na zastosowanie tego typu procedury.

"
Dyrektor Szkoły 27.02.12
Zobacz wszystkie materiały pochodzące z:
Skomentowano 0 razy
Średnia ocena artykułu (oddanych głosów: 0)

 
ZOBACZ TAKŻE

  • Nauczyciele później dostaną pensje?

    Obrazek do artykułu: Nauczyciele później dostaną pensje?

    Jedną ze zmian, którą planuje MEN, jest zmiana przepisów dotyczących wynagradzania nauczycieli. Mają oni otrzymywać pensję "z dołu" - przypomina Stanisław Szelewa w "Dyrektorze Szkoły". Więcej

  • Ponad pół tysiąca skazanych ukończyło kursy zawodowe

    Obrazek do artykułu: Ponad pół tysiąca skazanych ukończyło kursy zawodowe

    Od jesieni ubiegłego roku ponad pół tysiąca skazanych, odbywających karę więzienia w woj. śląskim, ukończyło kursy zawodowe - wynika z informacji śląskiej Służby Więziennej. Do końca 2020 r. szkolenia obejmą dalsze prawie 5 tys. osób. Więcej

  • Zalewska zapowiada kroki prawne przeciwko Szumilas

    Obrazek do artykułu: Zalewska zapowiada kroki prawne przeciwko Szumilas

    Szefowa MEN Anna Zalewska zapowiedziała podjęcie kroków prawnych przeciwko b. minister oświaty, posłance PO Krystynie Szumilas, która zapytała ją, "dlaczego nie ma odwagi powiedzieć, że nie brała udziału w przekrętach PCK na Dolnym Śląsku". Więcej

  • Gminy skutecznie odwołują się od opinii kuratorów

    Obrazek do artykułu: Gminy skutecznie odwołują się od opinii kuratorów

    Kuratorzy oświaty zbyt mocno ingerowali w kompetencje gmin ws. ustalania sieci szkół. Przychylne wyroki sądów zapadły m.in. w sprawie sieci szkół w Łodzi, Oporowie i Książu Wielkim - informuje "Rzeczpospolita". Więcej

  • Machałek: reforma już stała się faktem

    Obrazek do artykułu: Machałek: reforma już stała się faktem

    Pierwszy etap reformy stał się faktem, to już się stało w momencie przegłosowania ustawy - powiedziała podczas czwartkowej debaty sejmowej nad obywatelskim wnioskiem o zorganizowanie referendum ws. reformy oświaty wiceminister MEN Marzena Machałek. Więcej

Dyrektor Szkoły - Miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej
Zapisz się na newsletter
Polecamy w oficjalnej księgarni
Wolters Kluwer Profinfo.pl

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE