Migracje i uchodźctwo to największe wyzwania współczesnego świata, dlatego już teraz trzeba uczyć młodzież, jak radzić sobie z wynikającymi z tego problemami. Tym bardziej, że większość argumentów w dyskusji o uchodźcach ma charakter emocjonalny.

- Chcemy stworzyć bezpieczną przestrzeń, gdzie nauczyciel może porozmawiać z młodzieżą. Nie chcemy być perswazyjni. Nie musimy się ze wszystkim zgadzać, żeby się lubić i szanować - podkreślały przedstawicielki centrum: Julia  Godorowska i Elżbieta Krawczyk.

CEO proponuje przeprowadzenie z uczniami lekcji składających się z dwóch części. Celem pierwszej jest uczulenie uczniów i uczennic na problemy uchodźcow w Polsce w oparciu o rzetelne źródła informacji. Druga lekcja to opracowanie zasad rzetelnej rozmowy na tematy związane z migracją.

Kolejna propozycja to organizacja "Klubów dobrej rozmowy", mają one zachęcać do dyskusji. Przy okazji uczniowie uczą się argumentowania i prowadzenia dialogu.

Jak rozmawiać z młodzieżą o uchodźcach? Dyskusja na IV Kongresie Edukacja i Rozwój>>

- Rzetelna rozmowa pozwala zrozumieć różnorodne stanowiska i ukazuje wiele perspektyw - świat nie jest przecież czarno-biały, amy nie musimy się ze wszystkim z sobą zgadzać, żeby nadal się lubić i traktować z szacunkiem - podkreśla CEO.

Centrum organizuje również kursy dla nauczycieli, którzy chcieliby pogłębić swoją wiedzę na ten temat. Prowdzone przez internet szkolenie podzielono na dwie części - merytoryczną obejmującą informacje dotyczące migracji oraz metodyczną uczącą, jak rozmawiać na te tematy podczas lekcji. Materiały pomocnicze dostępne są na stronie: www.migracje.ceo.org.pl.

Większość uczniów przeciwna przyjmowaniu uchodźców>>