Dyrektor Szkoły
Strona główna » DyrektorSzkoly24.pl » Dyrektor szkoły w czasie zmiany - Klemens Stróżyński

Dyrektor szkoły w czasie zmiany - Klemens Stróżyński

16.10.17

Wiele zbożnego optymizmu niesie cytat z aktu fundacyjnego Akademii Zamojskiej „Zawsze takie rzeczypospolite będą, jakie ich młodzieży chowanie”. Kanclerz Jan Zamoyski w roku 1600 wyraził wiarę w to, że edukacja może zmieniać państwo – i ta myśl przyświeca od dawna polskiej oświacie. No, może nie tyle przyświeca, co wisi na ścianach szkół rozmaitego typu jako zacna i nieszkodliwa ozdoba.

articleImage: Dyrektor szkoły w czasie zmiany - Klemens Stróżyński www.oswiata.abc.com.pl

Fragment artykułu z miesięcznika "Dyrektor Szkoły" 2017/9

Moja mniej optymistyczna refleksja nad tymi słowami kazała mi je strawestować tak: „Jakie są rzeczypospolite, takie będzie ich młodzieży chowanie”. Bo czy szkoła nie jest odbiciem stanu państwa (może raczej społeczeństwa)? Czy współczesne myślenie w kategoriach interesu, biznesu, tego, czy da się na szkole zarobić, nie było zauważalne w latach transformacji i zmian oświatowych ostatnich dekad? Czy – wreszcie – ostra polaryzacja społeczeństwa na tle politycznym nie przełożyła się dziś na trącący absurdem spór o szkołę? Czy poparcie dla rządu lub sprzeciw wobec niego nie określa poglądów pedagogicznych znacznej rzeszy ludzi zajmujących się oświatą? Czy w wojnie o to, czyje na wierzchu, merytoryczne argumenty zupełnie się nie zagubiły? Czy polska szkoła nie stała się po prostu także polem walki o kształt Polski – według pomysłu tej czy innej partii politycznej?

Kształt systemu oświaty z ubiegłej dekady jest mocno niedoskonały, choć trzeba widzieć też jego zalety w zestawieniu z systemem poprzednim. Nowy system, obecnie wprowadzany, nie wydał jeszcze owoców. Problem opowiadania się za zmianami lub przeciw nim jest następujący: obrona oświatowego status quo to zamiar zachowania nie tylko rozwiązań wartościowych, ale także patologii. Natomiast szybka i zdecydowana – z natury zatem słabo przygotowana – zmiana, to ryzyko innych patologii oraz szkodliwych zdarzeń w edukacji, a jednocześnie utraty dotychczasowych wartości systemu. Jednak daje jakąś szansę na poprawę stanu rzeczy.

Dyrektor Szkoły 16.10.17
Zobacz wszystkie materiały pochodzące z: Dyrektor Szkoły
Skomentowano 0 razy
Średnia ocena artykułu (oddanych głosów: 0)

 
ZOBACZ TAKŻE

Dyrektor Szkoły - Miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej
Zapisz się na newsletter
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE