Dyrektor Szkoły
Strona główna » Wiedza » Aktualności » Egzamin gimnazjalny 2017: na teście m.in. fotosynteza, szczepienia ochronne i magnesy

Egzamin gimnazjalny 2017: na teście m.in. fotosynteza, szczepienia ochronne i magnesy

20.04.17

Fotosynteza, szczepienia ochronne, rozcieńczanie stężonego kwasu, właściwości magnesów i wpływ surowców mineralnych na rozwój przemysłu - takich m.in. tematów dotyczyły zadania w teście z wiedzy przyrodniczej podczas czwartkowego egzaminu gimnazjalnego.

articleImage: Egzamin gimnazjalny 2017: na teście m.in. fotosynteza, szczepienia ochronne i magnesy fot. Thinkstock

Test z wiedzy przyrodniczej był pierwszym z dwu, jakie składają się na egzamin z wiedzy matematyczno-przyrodniczej, do którego uczniowie III klas gimnazjów przystąpili w czwartek po godzinie 9. Zawierał zadania z biologii, chemii, fizyki i geografii. Na rozwiązanie ich mieli 60 minut (dyslektycy mogli rozwiązywać je 20 minut dłużej).

Po przerwie gimnazjaliści przystąpili do rozwiązywania zadań z matematyki.

Arkusz testu z wiedzy przyrodniczej Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała już na swojej stronie internetowej. Test z matematyki ma opublikować także w czwartek.

W arkuszu egzaminacyjnym z wiedzy przyrodniczej gimnazjaliści mieli do rozwiązania 25 zadań. Wszystkie były zamknięte - uczeń musiał wybrać prawidłową odpowiedź z zaproponowanych w arkuszu.

W zadaniach z biologii pytano m.in. o wpływ temperatury na natężenie fotosyntezy, wpływ środków owadobójczych na ekosystem, mechanizm działania surowicy odpornościowej w szczepieniu ochronnym, budowę tkanki nabłonkowej i jej przystosowanie do pełnienia funkcji ochronnej.

Z kolei w jednym z zadań z chemii - ilustrowanym fragmentem układu okresowego pierwiastków - uczniowie mając podane właściwości pierwiastków tworzących daną sól mieli wskazać wzór ją opisujący. W innym zadaniu - zilustrowanym wykresem - gimnazjaliści mieli odpowiedzieć jak wygląda zależność rozpuszczalności sacharozy w wodzie od temperatury. W jeszcze innym zadaniu musieli wybrać taką metodę rozcieńczania stężonego kwasu siarkowego wodą, by uniknąć poparzenia, oraz uzasadnić dlaczego właśnie ją wybrali.

Zdania z fizyki dotyczyły m.in. zależności między prędkością, drogą i czasem, właściwości magnesów, okresów drgań wahadła matematycznego. W jednym z zadań w tej grupie pytano, dlaczego umieszczenie elementu grzejnego w czajniku elektrycznym blisko jego dna jest korzystne dla szybkiego i ekonomicznego grzania wody.

W jednym z zadań z geografii - zilustrowanym mapą konturową, na której zaznaczono miejsca występowania surowców mineralnych w pasie wyżyn i kotlin podkarpackich - gimnazjaliści mieli odpowiedzieć, produkcja czego rozwinęła się na Wyżynie Lubelskiej i Wyżynie Kielecko-Sandomierskiej. Mieli zdecydować czy chodzi o koks, cement, kwas siarkowy czy olej napędowy.

Inne zadania z geografii dotyczyły m.in. intensywności procesów wietrzenia w różnych warunkach klimatycznych, zagadnień urbanistycznych. Uczniowie musieli także wykazać się umiejętnością posługiwania się współrzędnymi geograficznymi. (PAP)

dsr/ malk/

20.04.17
Skomentowano 0 razy
Średnia ocena artykułu (oddanych głosów: 0)

 
ZOBACZ TAKŻE

  • Szef ZNP: edukacja nie jest niczyją własnością

    Obrazek do artykułu: Szef ZNP: edukacja nie jest niczyją własnością

    Edukacja nie jest własnością ministra ani ZNP; ta sprawa dotyczy wszystkich - powiedział w środę prezes ZNP Sławomir Broniarz przed spotkaniem z małżonką prezydenta Agatą Kornhauser-Dudą. Wyraził zadowolenie, że Pierwsza Dama zgodziła się porozmawiać... Więcej

  • Zalewska o akcji #sexedpl: zapraszam Anję Rubik do MEN

    Obrazek do artykułu: Zalewska o akcji #sexedpl: zapraszam Anję Rubik do MEN

    Minister edukacji Anna Zalewska, pytana o kampanię edukacji seksualnej #sexedpl, zaprosiła jej inicjatorkę i modelkę Anję Rubik do MEN. Zapraszam Anję Rubik, przeczytamy podstawy programowe do wychowania do życia w rodzinie - powiedziała w środę... Więcej

  • Z edukacji domowej w większości korzystają rodziny wielodzietne

    Obrazek do artykułu: Z edukacji domowej w większości korzystają rodziny wielodzietne

    Z edukacji domowej w większości korzystają rodziny wielodzietne; dzięki niej budowane są relacje rodzinne i rodzice mają wpływ na wychowywanie własnych dzieci - przekonywali we wtorek uczestnicy debaty poświęconej edukacji domowej, która odbyła się... Więcej

  • Rusza kampania promująca ochronę zdrowia psychicznego

    Obrazek do artykułu: Rusza kampania promująca ochronę zdrowia psychicznego

    Upowszechnianie wiedzy o zdrowiu psychicznym i wsparcie dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli w zapobieganiu zaburzeniom psychicznym to cele ogólnopolskiej kampanii edukacyjno-społecznej "Myśl pozytywnie", którą we wtorek zainaugurowano we... Więcej

  • Więcej osób uczy dzieci w domu

    Obrazek do artykułu: Więcej osób uczy dzieci w domu

    Rośnie liczba rodziców, którzy zdecydowali się na edukację domową. Choć to wciąż niewielki odsetek całości, liczba osób, które wybrały edukację domową, wzrosła o 26 proc. Więcej

Dyrektor Szkoły - Miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej
Zapisz się na newsletter
Polecamy w oficjalnej księgarni
Wolters Kluwer Profinfo.pl

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE