Dyrektor Szkoły
Strona główna » Wiedza » Aktualności » Minister edukacji podpisała rozporządzenia dot. edukacji dzieci z niepełnosprawnościami

Minister edukacji podpisała rozporządzenia dot. edukacji dzieci z niepełnosprawnościami

11.08.17

Minister Anna Zalewska podpisała trzy rozporządzenia dot. edukacji dzieci z niepełnosprawnościami. Jak podał resort, kluczowe rozwiązania to indywidualne zajęcia w szkole dla uczniów z niepełnosprawnością i zindywidualizowana ścieżka kształcenia dla uczniów chorych.

articleImage: Minister edukacji podpisała rozporządzenia dot. edukacji dzieci z niepełnosprawnościami fot. Thinkstock

Rozporządzenia dotyczą też indywidualnego nauczania dla tych, którzy z powodu choroby nie mogą chodzić do szkoły.
Projekty rozporządzeń trafiły do konsultacji wiosną i wywołały niepokój rodziców dzieci z niepełnosprawnościami - obawiali się oni ograniczenia nauczania indywidualnego do edukacji tylko do domu. MEN wyjaśniało, że takiego ograniczenia nie będzie. Podkreślało wielokrotnie, że celem zmian ma być umożliwienie rzeczywistego włączania dzieci niepełnosprawnych do ich grupy rówieśniczej - w zależności od stanu zdrowia i możliwości.
Rozporządzenie dot. indywidualnego nauczania dotyczy dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do odpowiedniej placówki edukacji. Nauczanie prowadzone jest na podstawie orzeczenia, na czas określony - prowadzi je jeden lub dwóch nauczycieli w miejscu pobytu dziecka. Uczeń realizuje podstawę programową, ale dyrektor szkoły - na wniosek nauczyciela - może zezwolić na rezygnację z niektórych treści, jeśli uniemożliwia to dziecku stan zdrowia albo nie ma warunków do przeprowadzenia zajęć.
Jeśli jest to w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania i szkoła lub przedszkole ma na to miejsce, to nauczanie indywidualne może być prowadzone w placówce edukacyjnej, a nie w domu.

W rozporządzeniu jest też mowa o integracji z innymi uczniami - takie działania ma podejmować dyrektor szkoły, organizując różne zajęcia rozwijające zainteresowania, uzdolnienia czy umożliwiając dziecku udział uroczystościach i imprezach przedszkolnych lub szkolnych oraz wybranych zajęciach.
Kolejne rozporządzenie dot. warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Zgodnie z nim, uczeń może chodzić do szkoły ogólnodostępnej, integracyjnej (klasa do 20 uczniów, w tym 5 niepełnosprawnych), specjalnej. Będzie miał indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, a w jego ramach - zajęcia w klasie, zajęcia rewalidacyjne, zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej itp.
W rozporządzeniu jest też mowa o tym, że dla uczniów z autyzmem i zespołem Aspergera zatrudnia się dodatkowo specjalistów lub nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej, asystenta nauczyciela lub pomoc nauczyciela.

Trzecie rozporządzenie dotyczy zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach - polega ona na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie.
Jak wyliczono potrzeba pomocy psychologiczno-pedagogicznej wynika m.in. z niepełnosprawności, niedostosowania społecznego, z zaburzeń zachowania, trudności w uczeniu się lub odwrotnie - ze szczególnych uzdolnień oraz z zaniedbań środowiskowych czy trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego.
Rozporządzenie mówi o tym, że dla takich uczniów tworzy się m.in. klasy terapeutyczne, organizuje zajęcia rozwijające uzdolnienia i umiejętności, także zajęcia wyrównawcze czy logopedyczne. Dziecko może też mieć zindywidualizowaną ścieżkę kształcenia - wtedy gdy wymaga dostosowania organizacji i procesu nauczania do swoich potrzeb, może wówczas mieć część zajęć indywidualnie z nauczycielem, a część wspólnie z grupa rówieśniczą. Objęcie ucznia wsparciem w formie zindywidualizowanej ścieżki wymaga opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Rozporządzenia wejdą w życie 1 września.
Bożena Ławnicka (PAP)

11.08.17
Skomentowano 1 razy
Średnia ocena artykułu (oddanych głosów: 0)

 
ZOBACZ TAKŻE

  • Przygotowanemu dyrektorowi niestraszne RODO

    Obrazek do artykułu: Przygotowanemu dyrektorowi niestraszne RODO

    Procedury nie są po to, by zaprezentować je kontrolerowi. Od nich zależy nasze bezpieczeństwo prawne i już dzisiaj warto pomyśleć o przeszkoleniu pracowników - mowiła dr Marlena Sakowska-Baryła podczas IV Kongresu Edukacja i Rozwój. Więcej

  • Wybraliśmy Super Dyrektorów 2017!

    Obrazek do artykułu: Wybraliśmy Super Dyrektorów 2017!

    Jolanta Kosczielny, dyrektor Przedszkola nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu, i Jerzy Maduzia, dyrektor Zespołu Szkół nr 6 im. Króla Jana III Sobieskiego w Jastrzębiu-Zdroju, otrzymali tytuł Super Dyrektora w IV edycji konkursu organizowanego... Więcej

  • Bez dialogu nie ma tolerancji

    Obrazek do artykułu: Bez dialogu nie ma tolerancji

    Rozmowy na lekcjach, organizacja klubów dyskusyjnych i ćwiczeń - to metody, z których można korzystać, by pomóc uczniom zrozumieć problemy uchodźców. Pomysły i narzędzia pomagające w podejmowaniu takich działań zaprezentowało Centrum Edukacji... Więcej

  • Senat odrzucił projekt rozszerzający grono nauczycieli uprawnionych do "kompensówek"

    Obrazek do artykułu: Senat odrzucił projekt rozszerzający grono nauczycieli uprawnionych do

    Senat odrzucił w czwartek własny projekt nowelizacji ustawy o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych, rozszerzający grono uprawionych do tego świadczenia o nauczycieli uczących w centrach kształcenia praktycznego. Więcej

  • Koszt reformy edukacji: prawie 1 mld zł w pierwszym roku

    Obrazek do artykułu: Koszt reformy edukacji: prawie 1 mld zł w pierwszym roku

    Pierwszy rok reformy pochłonie blisko miliard złotych - mówił Marek Wójcik ze Związku Miast Polskich podczas IV Kongresu Edukacja i Rozwój. Duże koszty pochłonie wygaszanie gimnazjów i odprawy dla zwalnianych pedagogów. Więcej

Dyrektor Szkoły - Miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej
Zapisz się na newsletter
Polecamy w oficjalnej księgarni
Wolters Kluwer Profinfo.pl

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE