Dyrektor Szkoły
Strona główna » Wiedza » Aktualności » Na egzaminie gimnazjalnym z polskiego m.in. rozprawka o mocy sprawczej marzeń

Na egzaminie gimnazjalnym z polskiego m.in. rozprawka o mocy sprawczej marzeń

19.04.17

Uczniowie klas III gimnazjów, którzy przystąpili w środę do egzaminu gimnazjalnego z wiedzy humanistycznej, mieli m.in. napisać w formie rozprawki, czy zgadzają się ze stwierdzeniem, że marzenia mają moc sprawczą.

articleImage: Na egzaminie gimnazjalnym z polskiego m.in. rozprawka o mocy sprawczej marzeń fot. Thinkstock

Egzamin z wiedzy humanistycznej jest jedną z trzech części obowiązkowego egzaminu gimnazjalnego. Sprawdzana jest na nim wiedza uczniów z języka polskiego oraz z historii i wiedzy o społeczeństwie.

Arkusze z zadaniami z języka polskiego oraz z zadaniami z historii i WOS Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała w środę po południu na swojej stronie internetowej.

Arkusz egzaminacyjny z zadaniami z języka polskiego zawierał 22 zadania. wśród nich 20 to były zadania zamknięte, czyli takie, w których uczeń sam musiał wybrać prawidłową odpowiedź z zaproponowanych. Odnosiły się one do zamieszczonych tekstów: Jana Tomkowskiego "Bestsellery i arcydzieła", Ewy Kołodziejek na temat mody językowej, fragmentu opowiadania Artura Conan Doyle'a "Pies Baskerville'ów" i fraszki Jana Kochanowskiego "O miłości".

W arkuszu były też dwa zadania otwarte. W pierwszym z nich, odnosząc się do fragmentu tekstu Tomkowskiego, musieli odpowiedzieć na pytanie: "Czy warto czytać dzieła klasyków, czy lepiej sięgać po nowości?". Swoją odpowiedź mieli uzasadnić podając dwa argumenty, nie mogli przy tym cytować sformułowań z arkusza. Drugim zadaniem było napisanie rozprawki na temat: "Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że marzenia mają sprawczą moc?". W tym zadaniu swoje argumenty mieli zilustrować przykładami z literatury.

Test z historii i WOS zawierał 25 zadań, 20 z nich to zadania z historii. Wszystkie były zadaniami zamkniętymi.

Zadania z historii odnosiły się m.in. do cytowanego w arkuszu fragmentu "Mowy o godności człowieka" włoskiego filozofa, teologa i poety, przedstawiciela włoskiego odrodzenia Giovanniego Pico della Mirandoli (uczniowie mieli ocenić, czy opisano w nim główne założenia humanizmu czy racjonalizmu), fragmentów "Dziejów polskich" Jana Długosza i "Kroniki polskiej" Galla Anonima (trzeba było przypisać odpowiednie fragmenty poszczególnym władcom z dynastii Piastów) oraz fragmentu "Sprawozdania ze stanu Królestwa Polskiego złożone świętemu Piusowi V Papieżowi na dworze Zygmunta Augusta za swoim powrotem z Polski r. p. 1568" sporządzonego przez nuncjusza Juliusz Ruggieriego (dotyczącego handlu Polski w II połowie XVI wieku).

Korzystając z zamieszczonych w arkuszu map historycznych uczniowie musieli odpowiedzieć na pytania dotyczące podziału państwa Franków po traktacie w Verdun, ziem wchodzących w skład Rzeczpospolitej Obojga Narodów w II połowie XVII wieku oraz kształtu sieci kolejowej w zaborze rosyjskim i zaborze pruskim. Część zadań odnosiła się do zamieszczonych zdjęć przedstawiających m.in. Partenon w Atenach, Koloseum i Łuk Konstantyna Wielkiego w Rzymie, Biały Domek w Łazienkach Królewskich w Warszawie.

Wśród zadań z wiedzy o społeczeństwie znalazły się dotyczące m.in. różnic miedzy demokracją bezpośrednią a demokracją pośrednią, mniejszości narodowych i etnicznych, samorządu wojewódzkiego oraz zjawiska szarej strefy w gospodarce.

Na rozwiązanie zadań z historii i WOS uczniowie mieli 60 minut (dyslektycy 80 minut), zaś na rozwiązanie zadań z języka polskiego 90 minut (dyslektycy 135 minut). Wyniki gimnazjaliści poznają 16 czerwca.

"Egzamin był dosyć łatwy, poszło mi dobrze z historii i wiedzy o społeczeństwie. Największy problem sprawiła mi rozprawka z języka polskiego na temat: +Czy i czemu marzenia mają moc sprawczą?+ Nie za bardzo wiedziałem, jaką książkę przytoczyć i jak uzasadnić" - powiedział PAP Mieszko z Gimnazjum nr 9 w Kaliszu. "Nie jestem zadowolona z historii i WOS-u, bo to jest moje najsłabsze ogniwo z tych wszystkich egzaminów. Ale dało się przeżyć, można było sobie poradzić ze wszystkim" - powiedziała Oliwia, uczennica tej samej szkoły. "Bardzo niejasno były zredagowane pytania z historii, trzeba było dużo się domyślać i było dużo dat. Język polski był łatwy, bo pytania były zamknięte"- oceniła Zuzanna.

Podzielone zdania na temat trudności zadań na egzaminie gimnazjalnym mieli też uczniowie Gimnazjum nr 11 w Zespole Szkół nr 10 w Toruniu. "Moim zdaniem egzamin był łatwy. W części z języka polskiego była rozprawka, na co liczyłam. (...) Spodziewałam się czegoś znacznie gorszego, np. opowiadania czy charakterystyki. W części historycznej nie pytano często o królów, a o starożytność, czyli epokę, którą najbardziej lubię" - powiedziała Agata. Zdaniem Juli z tej samej szkoły, egzamin z historii był na średnim poziomie, ale konstrukcja testu była podchwytliwa, zaś zadania z WOS nie były skomplikowane. "Język polski był o wiele łatwiejszy niż podczas egzaminów próbnych, za to historia znacznie trudniejsza. Zaskoczyło mnie, że trzeba było znać wiele dat" - przyznał Marcin. Z kolei Piotr ocenił, że obie części egzaminu z wiedzy humanistycznej były łatwe.

Jeden z nauczycieli dyżurujących w toruńskim gimnazjum w rozmowie z PAP zauważył, że uczniowie często twierdzą, że egzamin z języka polskiego był łatwiejszy niż z historii. Jak podał, uczniowie mówili mu, że pisząc rozprawkę powoływali się na lektury takie jak "Kamienie na szaniec", czy "Krzyżacy", jak i na dzieła spoza listy lektur szkolnych.

Uczniowie z kaliskiego gimnazjum powiedzieli PAP, że w swoich rozprawkach przywołali m.in. "Chłopców z placu broni" Ferenca Molnara, "Małego Księcia" Antoine’a de Saint-Exupery’ego i "Hobbita" J.R.R Tolkiena. (PAP)

dsr/ bak/ twi/ malk/

19.04.17
Skomentowano 0 razy
Średnia ocena artykułu (oddanych głosów: 0)

 
ZOBACZ TAKŻE

  • Nauczyciele później dostaną pensje?

    Obrazek do artykułu: Nauczyciele później dostaną pensje?

    Jedną ze zmian, którą planuje MEN, jest zmiana przepisów dotyczących wynagradzania nauczycieli. Mają oni otrzymywać pensję "z dołu" - przypomina Stanisław Szelewa w "Dyrektorze Szkoły". Więcej

  • Ponad pół tysiąca skazanych ukończyło kursy zawodowe

    Obrazek do artykułu: Ponad pół tysiąca skazanych ukończyło kursy zawodowe

    Od jesieni ubiegłego roku ponad pół tysiąca skazanych, odbywających karę więzienia w woj. śląskim, ukończyło kursy zawodowe - wynika z informacji śląskiej Służby Więziennej. Do końca 2020 r. szkolenia obejmą dalsze prawie 5 tys. osób. Więcej

  • Zalewska zapowiada kroki prawne przeciwko Szumilas

    Obrazek do artykułu: Zalewska zapowiada kroki prawne przeciwko Szumilas

    Szefowa MEN Anna Zalewska zapowiedziała podjęcie kroków prawnych przeciwko b. minister oświaty, posłance PO Krystynie Szumilas, która zapytała ją, "dlaczego nie ma odwagi powiedzieć, że nie brała udziału w przekrętach PCK na Dolnym Śląsku". Więcej

  • Gminy skutecznie odwołują się od opinii kuratorów

    Obrazek do artykułu: Gminy skutecznie odwołują się od opinii kuratorów

    Kuratorzy oświaty zbyt mocno ingerowali w kompetencje gmin ws. ustalania sieci szkół. Przychylne wyroki sądów zapadły m.in. w sprawie sieci szkół w Łodzi, Oporowie i Książu Wielkim - informuje "Rzeczpospolita". Więcej

  • Machałek: reforma już stała się faktem

    Obrazek do artykułu: Machałek: reforma już stała się faktem

    Pierwszy etap reformy stał się faktem, to już się stało w momencie przegłosowania ustawy - powiedziała podczas czwartkowej debaty sejmowej nad obywatelskim wnioskiem o zorganizowanie referendum ws. reformy oświaty wiceminister MEN Marzena Machałek. Więcej

Dyrektor Szkoły - Miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej
Zapisz się na newsletter
Polecamy w oficjalnej księgarni
Wolters Kluwer Profinfo.pl

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE