Dyrektor Szkoły
Strona główna » Wiedza » Aktualności » Niecodzienne, energetyczne lekcje z "Planetą Energii"

Niecodzienne, energetyczne lekcje z "Planetą Energii"

26.06.17

W siódmej edycji „Planety Energii”, organizowanego przez Grupę Energa konkursu o energii elektrycznej i bezpieczeństwie, uczyło się niemal 39 tys. dzieci z całej Polski. Towarzyszące projektowi mobilne centrum nauki odwiedziło 10 miast. [REKLAMA]

articleImage: Niecodzienne, energetyczne lekcje z www.oswiata.abc.com.pl

Program edukacyjny Grupy Energa spotyka się co roku z dużym uznaniem nauczycieli klas, którzy biorą w nim udział. Pedagodzy wśród korzyści wskazują m.in. propagowanie wśród najmłodszych szacunku dla otaczającej przyrody i uwrażliwianie na bezpieczne i racjonalne korzystanie z prądu. Doceniana jest także możliwość bezpośredniego udziału dzieci w pokazach i eksperymentach naukowych czy zachęcanie uczniów do integracji wokół wspólnego celu.

– Udział w konkursie był dla nas niezwykłą przygodą. Dzięki „Planecie Energii" dzieci rozwijały swoje zainteresowania, odkrywały nowe pasje oraz wspaniale bawiły się podczas ciekawych zajęć, warsztatów czy licznych wypraw badawczych. Zorganizowaliśmy m.in. wystawę ekopojazdów, szkolny konkurs „Świeć przykładem – noś odblaski" oraz „Odblaskowy Pokaz Mody". Nieocenieni okazali się także rodzice, którzy zaangażowali się w projekt i towarzyszyli nam w przygotowaniach do licznych przedsięwzięć, a także osobiście w nich uczestniczyli. To dla nas ogromne wyróżnienie i wielka satysfakcja, że znaleźliśmy się w gronie 10 zwycięzców konkursu – mówi Anita Blochel, nauczycielka klasy III A ze Szkoły Podstawowej im. Jana Wawrzynka w Kuźni Raciborskiej.

Planeta Energii

 

W gronie laureatów siódmej edycji „Planety Energii" znaleźli się uczniowie i nauczyciele, którzy do zaproponowanych przez Energę scenariuszy lekcji podeszli w oryginalny i nowoczesny sposób, realizując niecodzienne projekty poświęcone energii elektrycznej oraz zjawiskom fizycznym związanym z optyką. Znalazły się wśród nich m.in. wyprawy badawcze, kampanie informacyjne i happeningi czy spektakularne makiety. Nie zabrakło też takich atrakcji, jak projekty odblaskowej mody i znaczków, baterie z ziemniaków czy elektroniczne puzzle.

Planeta Energii

 

Zdaniem Anny Król, opiekunki grupy świetlicowej „Elektrony" ze Szkoły Podstawowej nr 33 im. I. J. Paderewskiego w Kielcach przyszłość naszej planety jest w rękach dzieci, dlatego udział w programie uważa za bezcenne doświadczenie. – Szacunek dla otaczającej nas przyrody to wartości, które wpajamy dzieciom w szkole. „Planeta Energii" również bazuje na tych wartościach, ucząc świadomego i oszczędnego korzystania z prądu.

Planeta Energii

 

Niektórzy pedagodzy, jak Grażyna Sujewicz, nauczycielka klasy III E ze Szkoły Podstawowej nr 1 im. Henryka Sienkiewicza w Turku, zostali nagrodzeni kolejny raz. – Ponieważ brałam już udział w programie, w bieżącej edycji szczególne wyzwanie stanowiły dla mnie zagadnienia związane z optyką – tematem trudnym, ale bardzo ważnym. To dzięki „Planecie Energii" dzieci zdały sobie sprawę, dlaczego właściwie nosimy odblaski. Wcześniej istotny był dla nich ich kolor czy kształt. A teraz wiedzą, że odblaski mogą uratować nam życie, bo to dzięki nim jesteśmy dobrze widoczni na drodze, szczególnie po zmroku.

Planeta Energii

 

Autorów najciekawszych i najbardziej kreatywnych lekcji z dwudniową wizytą odwiedziło mobilne centrum nauki Grupy Energa. Łącznie pokonało w ten sposób ok. 2 tys. km! W miasteczku „Planeta Energii" teoria łączy się z praktyką poprzez eksperymenty, doświadczenia, pokazy, interaktywne zabawy i quizy z nagrodami. Na dzieci czekało mnóstwo niecodziennych eksponatów, takich jak induktor Ruhmkorffa, który generuje miniaturowe „pioruny", czy Kołyska Newtona, ilustrująca prawo zachowania pędu.

– Przekazywanie wiedzy w atrakcyjny, nowatorski sposób jest ogromnie ważne w edukacji najmłodszych, a szczególnie w przypadku dzieci z niepełnosprawnością, które uczą się w naszej placówce. A właśnie taką formę edukacji zapewnia „Planeta Energii" – mówi Monika Lenartowicz, nauczycielka klasy III C z Zespołu Placówek Szkolno-Wychowawczo-Rewalidacyjnych w Cieszynie.

Planeta Energii

 

Podczas pokazów i eksperymentów prowadzonych przez planetowych ekspertów, najmłodsi dowiedzieli się, co to są i w jaki sposób przemieszczają się ładunki elektryczne, jak prąd płynie w przewodzie, w jaki sposób można wytworzyć go w dużych ilościach oraz jak bezpiecznie i racjonalnie z niego korzystać. Poznali także zasady segregacji śmieci oraz wtyczki elektryczne z całego świata.

Planeta Energii

 

– Dorosłym często wydaje się, że dzieci są za małe, żeby zrozumieć pewne tematy. Moim zdaniem to błąd. Dzieci są bardzo racjonalne, ciekawe świata i chętne, by docierać do źródła. Gdy dostosujemy do nich język i formę przekazu, możemy wytłumaczyć im wiele trudnych i abstrakcyjnych zagadnień, jakim jest na przykład prąd elektryczny. W „Planecie Energii" staramy się zaszczepić w najmłodszych przekonanie, że zdobywanie wiedzy może być fascynujące. Przez zabawę uczymy ich odkrywania i wykorzystywania zjawisk fizycznych w codziennym życiu. W planetowym miasteczku angażujemy je w ciekawe doświadczenia, dzieci mogą wszystkiego dotknąć, wszystko przetestować, dzięki czemu świetnie się w nim bawią i nawet nie zdają sobie sprawy z tego, ile przy okazji się uczą – opowiada Tomasz Rożek, dr nauk fizycznych, gospodarz programu „Sonda 2" w TVP2 i ambasador programu „Planeta Energii".

Planeta Energii

 

Goście mobilnego centrum nauki „Planeta Energii" brali udział w licznych konkursach i quizach, w tym w Energetycznym Turnieju Miast, podczas którego pedałując na rowerach stacjonarnych produkowali prąd. Przez 60 godzin zabawy na ośmiu rowerach przejechali łącznie ponad 5 tys. kilometrów, wytwarzając 9,98 kW/h energii elektrycznej. Najbardziej energetyczny okazał się Kwidzyn. Dzięki jego mieszkańcom nagroda w postaci multimedialnej tablicy z akcesoriami i oprogramowaniem już wkrótce trafi do dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 6 z Oddziałami Integracyjnymi im. dra Władysława Gębika. Drugie miejsce na podium zajął Turek, dzięki czemu do Szkoły Podstawowej nr 1 im. Henryka Sienkiewicza trafi aparat fotograficzny.

Planeta Energii

 

Łącznie w siedmiu edycjach projektu wiedzę o energii elektrycznej i bezpieczeństwie zdobyło ok. 311 tys. najmłodszych, a mobilne centrum nauki odbyło 112 wizyt w różnych miejscowościach w całej Polsce.

– Wszyscy znamy znaczenie energii elektrycznej dla współczesnej cywilizacji, musimy jednak mieć świadomość i uświadamiać także nasze dzieci, jak korzystać z prądu w sposób odpowiedzialny. Dlatego Energa, wychodząc naprzeciw potrzebom społecznym, zaproponowała „Planetę Energii", czyli zdobywanie wiedzy w tym zakresie przez zabawę. Uczniowie z pewnością będą teraz bardziej świadomi i ostrożni w korzystaniu ze sprzętów elektrycznych – mówi Adam Kasprzyk, rzecznik prasowy Grupy Energa.

Planeta Energii

 

Szczegółowe informacje dotyczące programu można znaleźć na stronie PlanetaEnergii.pl

Siódmą edycję programu „Planeta Energii" honorowym patronatem objęli: Minister Edukacji Narodowej i Rzecznik Praw Dziecka. Program „Sonda 2", emitowany na antenie TVP 2, objął projekt patronatem medialnym. 

Planeta Energii

***

Grupa Energa jest jedną z czterech największych grup energetycznych w Polsce, z wiodącą pozycją na polskim rynku pod względem udziału energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych w produkcji własnej. Podstawowa działalność Grupy obejmuje dystrybucję, wytwarzanie oraz obrót energią elektryczną i cieplną. Zasila energią elektryczną ponad 2,9 mln klientów, zarówno gospodarstw domowych, jak i przedsiębiorców.

Grupa Energa angażuje się w prospołeczne aktywności, które spaja kompleksowy program realizowany pod nazwą „Energa dla Ciebie". Koncentruje się on na kluczowych obszarach, zgodnych z ważnymi dla Grupy i dla lokalnych społeczności wartościami: człowiek, radość życia, edukacja, środowisko, ekologia, bezpieczeństwo oraz przyszłość dzieci. Elementem programu Energa dla Ciebie jest projekt Energa Edukacja, którego celem jest propagowanie wiedzy na temat energii elektrycznej, sposobów jej wykorzystania, a także zachęcanie do dyskusji na temat szans i problemów, jakie stoją przed współczesną energetyką.

26.06.17
Skomentowano 0 razy
Średnia ocena artykułu (oddanych głosów: 0)

 
ZOBACZ TAKŻE

Dyrektor Szkoły - Miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej
Zapisz się na newsletter
Polecamy w oficjalnej księgarni
Wolters Kluwer Profinfo.pl

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE