Trzecia edycja Tygodnia Konstytucyjnego organizowanego przez Stowarzyszenie im. Prof. Zbigniewa Hołdy odbędzie się dniach 28 maja - 4 czerwca 2017 r.
Prawnicy w szkołach ponadpodstawowych opowiedzą o Konstytucji i roli sądów. Po raz kolejny patronat honorowy nad Tygodniem Konstytucyjnym objął Rzecznik Praw Obywatelskich dr Adam Bodnar. Opiekę merytoryczną nad materiałami dydaktycznymi sprawuje profesor Ewa Łętowska.

Jak przypominają organizatorzy, w ostatniej, jesiennej edycji Tygodnia Konstytucyjnego wzięło udział 350 szkół oraz 380 prawników. W lekcjach na temat Konstytucji uczestniczyło ok. 36 tys. uczniów w całej Polsce. Działacze Stowarzyszenia im. Prof. Zbigniewa Hołdy są przekonani, że w tej edycji jeszcze więcej uczniów odbędzie lekcje na temat Konstytucji oraz roli sądów w procesie ochrony paw i wolności, do udziału w Tygodniu Konstytucyjnym zgłosiło się, bowiem ponad 450 prawników. Wśród nich są adwokaci, radcowie prawni, sędziowie, notariusze, pracownicy organizacji pozarządowych, pracownicy naukowi a także aplikanci.

- W tej edycji zwrócimy także uwagę uczniów na kluczową rolę sądów powszechnych w stosowaniu prawa przy uwzględnieniu nadrzędnej roli Konstytucji. Chcemy w ten sposób promować świadome obywatelstwo i zachęcać młodych ludzi do większego zainteresowania sprawami publicznymi. Entuzjastyczne reakcje nauczycieli oraz prawników biorących udział w pierwszej i drugiej edycji Tygodnia Konstytucyjnego świadczą o tym, że jest to inicjatywa potrzebna - mówi adw. Sylwia Gregorczyk-Abram, członkini zarządu Stowarzyszenia im. Prof. Zbigniewa Hołdy.

O czym prawnicy będą rozmawiać z uczniami? Przykładowe stany faktyczne, na których będą pracować prawnicy biorący udział w Tygodniu Konstytucyjnym: 

Jan Kowalski, ojciec samotnie wychowujący dwoje dzieci udał się do Urzędu Pracy w związku z ofertą zatrudnienia jako asystent biurowy w miejscowym przedsiębiorstwie. W spotkaniu z urzędniczką udział wzięła także inna bezrobotna, Anna Nowak. Po zapoznaniu się z kwalifikacjami i aktami osobowymi, urzędniczka stwierdziła, że skieruje do przedsiębiorstwa jedynie kandydaturę Anny Nowak, ponieważ jako kobieta posiada większe predyspozycje do pracy w tym charakterze, a także w związku z powszechnie wiadomym faktem, że mężczyźnie łatwiej jest znaleźć zatrudnienie. Pomimo protestów i sugestii Jana Kowalskiego, aby to pracodawca podjął decyzję, urzędniczka wyprosiła go z gabinetu kwitując, że panie mają pierwszeństwo oraz że w dalszym ciągu poszukiwany jest stażysta w stolarni, gdzie jako mężczyzna spełni się idealnie.
1. Na czym polega konstytucyjna zasada równości oraz równouprawnienia płci?
2. Czy urzędniczka dopuściła się dyskryminacji?
3. Jakie kroki może podjąć Jan Kowalski?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W związku z planowanymi obchodami Międzynarodowego Dnia Walki z Rasizmem, grupa uczniów klasy II d I Liceum Ogólnokształcącego postanowiła przygotować prezentację o tzw. przestępstwach z nienawiści (np. art. 119 § 1  o art. 257 § 1 kodeksu karnego.).  Chcąc jak najlepiej wykonać powierzone im zadanie, postanowili swoją pracę uzupełnić o dane dotyczące popełniania takich przestępstw w ich okolicy. Zwrócili się więc do komendanta lokalnego komisariatu policji o informacje, czy w ciągu ostatnich pięciu lat zgłaszane były przestępstwa, których tłem była przynależność narodowa, etniczna czy wyznanie osób pokrzywdzonych oraz ile było takich zgłoszeń i prowadzonych postępowań. Komendant odmówił uczniom, tłumacząc, że policjanci mają ważniejsze sprawy na głowie i nie będą zajmować się szukaniem takich danych.
1. Na czym polega konstytucyjne prawo do informacji publicznej? Kto może żądać takiego dostępu?  Jakie organy są obowiązane do udostępniania informacji o swojej działalności?
2. W jaki sposób można złożyć wniosek o udostępnienie informacji?
3. Jakie kroki mogą podjąć uczniowie, którym odmówiono dostępu do informacji publicznej?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Policja podejrzewa, że Krzysiek handluje w szkole narkotykami. Żeby zweryfikować swoje podejrzenia, Policja podsłuchuje jego rozmowy telefoniczne, czyta wysyłane i odbierane przez niego sms-y i wiadomości na portalach społecznościowych. Po trzech miesiącach okazuje się, że podejrzenia były bezpodstawne, a Krzysiek nie ma nic wspólnego z narkotykami. Policja zamyka, więc sprawę. Policjanci postanawiają jednak zachować zdobyte materiały: może kiedyś się przydadzą.
1.    Jakie prawa chronione Konstytucją narusza podsłuchiwanie przez Policję rozmów telefonicznych i czytanie wiadomości?
2.    W jakich sytuacjach Konstytucja dopuszcza ograniczanie praw i wolności jednostki? Czy działanie Policji w sprawie Krzyśka jest jedną z takich sytuacji?
3.    Czy wystarczy, by Policja powołała się na bezpieczeństwo i porządek publiczny, czy powinna spełnić jeszcze dodatkowe warunki, by móc podsłuchiwać rozmowy Krzyśka? Jakie powinny to być warunki? Zastanówcie się:
 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W mazowieckiej wsi, mieszkająca społeczność żydowska postanowiła zbudować synagogę, ponieważ obecnie muszą dojeżdżać około 60 kilometrów do najbliższej bożnicy w każdą sobotę. Gmina wyznaniowa postanowiła stanąć do samorządowego przetargu o sprzedaż gruntu. Lokalna społeczność postanowiła przeprowadzić pikietę, by wyrazić swój sprzeciw przeciwko przyszłej inwestycji, stosowali banery i wygłaszali hasła obrażające żydów. W związku z nadchodzącymi wyborami samorządowymi, wójt postanowił odrzucić ofertę społeczności uzasadniając ją sprzeciwem społecznym oraz chęcią przeznaczenia gruntu na inny cel.
1.    Czy działanie gminy żydowskiej jest zgodne i służy realizacji wolności wyznania?
2.    W jaki sposób Konstytucja reguluje stosunek władz państwowych do religii? Jakimi zasadami powinni kierować się urzędnicy w sprawach związanych z religią?
3.    Czy zachowanie wójta oraz protestujących można określić jako dyskryminację?
4.    Czy mieszkańcy gminy mieli prawo zorganizować taką pikietę? Czy podczas takich wydarzeń można wygłaszać wszystkie poglądy, a może istnieją jakieś granice,
które mają zapobiegać podobnym incydentom?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kalina jest uczennicą Liceum im. Jeremiego Przybory. Od początku swojej edukacji nie brała udziału w lekcjach religii, ponieważ wychowuje się w rodzinie niewierzącej. By zadbać o rozwój duchowy dziecka, w liceum rodzice zapisali ją na etykę. Kalina lubiła te zajęcia a poza tym nie była pewna, czy wierzy w Boga, dlatego nigdy nie wyraziła sprzeciwu wobec decyzji swoich rodziców. Jednak w drugiej klasie liceum zaprzyjaźniła się z grupą ministrantów, z którymi wielogodzinne rozmowy skłoniły ją do przemyślenia swoich poglądów. Niczym św. Augustyn z Hippony przed laty – doznała iluminacji i uwierzyła. Konsekwencją tej przemiany była zaś chęć zapisania się na lekcje religii. Powiedziała zatem o tym pani dyrektor. Pani dyrektor zażądała jednak pisemnej zgody rodziców Kaliny, której ci nie mają zamiaru wyrazić, uważając decyzję córki za nieprzemyślaną i szkodliwą.

1.    Na czym polega konstytucyjna zasada wolności sumienia i religii i komu przysługuje?
2.    Czy rodzice pełnoletniej Kaliny mogli zabronić jej chodzenia na lekcje religii? Czy odpowiedź byłaby taka sama, gdyby Kalina nie skończyła jeszcze 18 lat?
3.    Co w tej sytuacji może zrobić Kalina?