Rodzice chorego dziecka zwrócili się  do zespołu orzekającego, działającego w poradni psychologiczno-pedagogicznej, o wydanie orzeczenia dotyczącego indywidualnego nauczania ich syna.
Zespół orzekł o potrzebie indywidualnego nauczania dla chłopca. Dodatkowo zalecił przeprowadzenie diagnostyki neurologicznej (MRI głowy, EEG) oraz przeprowadzenie diagnostyki genetycznej.
Rodzice dziecka wnieśli odwołanie.

WSA: brak postępów w nauce nie uzasadnia indywidualnego nauczania>>

Ich zdaniem orzeczenie jest dokumentem skierowanym do dyrekcji szkoły, a więc powinno zawierać informacje dotyczące zaleceń co do warunków oraz sposobu nauczania.
Szkoła nie może kierować ani realizować zaleceń medycznych – podkreślili. WSA zgodził się ze stanowiskiem rodziców.
Zdaniem sądu w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania organ nie może formułować zaleceń o ściśle medycznym charakterze. Jedyna otwarta klauzula mówi bowiem tylko o "innych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej".

Orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego to decyzja administracyjna>>

Zatem nie jest dopuszczalne zamieszczenie w orzeczeniu zespołu orzekającego zaleceń nakazujących przeprowadzenie diagnostyki neurologicznej (MRI głowy, EEG) i wprowadzenia ewentualnego leczenia oraz przeprowadzenie diagnostyki genetycznej, gdyż – na co trafnie rodzice dziecka zwrócili uwagę – szkoła nie może realizować zaleceń medycznych, takich jak np. kierowanie na badania.

Wyrok WSA w Poznaniu z 2 lipca 2014 r., sygn. akt IV SA/Po 223/14, nieprawomocny

Indywidualne nauczanie może zaliczać się do pensum nauczyciela>>