O przygotowanie takiego podręcznika zabiegały środowiska osób niesłyszących.


Szefowa MEN poinformowała także, że od roku 2018 wydawcy podręczników będą zobowiązani do przygotowywania wersji dostosowanych do potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami.

"Musimy przygotowywać dzieci ze specjalnymi potrzebami po prostu do funkcjonowania godnego i satysfakcjonującego w życiu społecznym. Przygotowaliśmy dla państwa podręczniki do stosowania" - powiedziała Zalewska, zwracając się do dyrektorów szkół i przedszkoli, którzy uczestniczą w konferencji.

Jak podaje MEN w związku z wprowadzaną reformą edukacji zapewniono podręczniki do nowej podstawy programowej do klasy I, IV i VII szkoły podstawowej. Dla uczniów niewidomych i słabowidzących – na zlecenie Ministra Edukacji Narodowej zostały dostosowane podręczniki do klasy: I – kształcenie zintegrowane i matematyka, IV – język polski, matematyka, przyroda i historia, VII – język polski, matematyka, biologia, chemia, fizyka, historia oraz wiedza o społeczeństwie.

Dla uczniów uczęszczających do klasy I, mających trudności w uczeniu się lub komunikowaniu się, niesłyszących, słabosłyszących, z niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem i afazją dostosowano podręczniki, materiały edukacyjne w postaci zeszytów piktogramów – wykorzystujące symbole PCS, materiały edukacyjne w formie multimedialnej zawierającej tłumaczenia na polski język migowy (PJM).

Dodatkowo w Systemie Informacji Oświatowej, w strefie dla zalogowanych, udostępniono dyrektorom szkół materiały edukacyjne dla uczniów niepełnosprawnych. Zostały one opracowane przez Pracownię Lingwistyki Migowej Uniwersytetu Warszawskiego. Przygotowano je na podstawie aktualnie dopuszczonych do użytku szkolnego podręczników do klasy IV i VII szkoły podstawowej. Materiały mogą być przeglądane zarówno on-line, jak i pobierane z możliwością wydruku. Zawierają one odpowiednie dostosowania tekstowe i graficzne (zaadaptowane ilustracje, wykresy, schematy itp.), a także symbole PCS, czyli znaki graficzne obrazujące pojęcia (wspierające osoby z trudnościami w komunikowaniu się w rozumieniu treści i uczestnictwie w procesie dydaktycznym) oraz nagrania video w polskim języku migowym (PJM).

Od roku 2018 wydawcy podręczników będą zobowiązani do przygotowywania wersji dostosowanych do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością. Jak informuje MEN przedstawiciele wydawnictw otrzymali już wskazówki przygotowane przez Uniwersytet Warszawski i Katolicki Uniwersytet Lubelski.(PAP)