Zgodnie z treścią art. 11 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych – dalej u.o.n.d.f.p., naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest dokonanie wydatku ze środków publicznych bez upoważnienia określonego uchwałą budżetową lub planem finansowym albo z przekroczeniem zakresu tego upoważnienia lub z naruszeniem przepisów dotyczących dokonywania poszczególnych rodzajów wydatków.
W związku z dyspozycją art. 8 u.o.n.d.f.p. naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest m.in. niezatwierdzenie w terminie przedstawionego rozliczenia dotacji oraz nieustalenie kwoty dotacji podlegającej zwrotowi do budżetu. Z kolei na podstawie art. 9 u.o.n.d.f.p. naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest wydatkowanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem określonym przez udzielającego dotację, nierozliczenie w terminie otrzymanej dotacji a także niedokonanie w terminie zwrotu dotacji w należnej wysokości.
W związku z dyspozycją art. 4 ust. 1 pkt 2 u.o.n.d.f.p. odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych podlegają m.in. kierownicy jednostek sektora finansów publicznych.

Rozliczenie dotacji na podręcznik do 15 stycznia>>

Dyrektorzy szkół są kierownikami jednostek organizacyjnych samorządu terytorialnego, będącymi jednostkami budżetowymi a więc jednostkami sektora finansów publicznych.
Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych ponosi osoba, która popełniła czyn lub wydała polecenie wykonania czynu naruszającego dyscyplinę finansów publicznych określony przez ustawę obowiązującą w czasie jego popełnienia (art. 19 ust. 1 i 3 u.o.n.d.f.p.). Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych ponosi także osoba uczestnicząca w podejmowaniu uchwały zawierającej polecenie lub upoważnienie do popełnienia czynu naruszającego dyscyplinę finansów publicznych, w przypadku niezgłoszenia sprzeciwu do tej uchwały (art. 20 ust. 1 u.o.n.d.f.p.).
Stwierdzenie naruszenia dyscypliny finansów publicznych wywołuje skutek w postaci zastosowania sankcji o których mowa w art. 31 u.o.n.d.f.p.
Zgodnie z treścią art. 57 ust. 1 u.o.n.d.f.p. organami właściwymi do prowadzenia postępowania wyjaśniającego w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz wypełniania funkcji oskarżyciela w pierwszej instancji są rzecznicy dyscypliny finansów publicznych, zwani dalej "rzecznikami dyscypliny", i ich zastępcy.

Przeznaczenie dotacji oświatowych wyłącznie w ustawie>>

Z kolei organami orzekającymi w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych pierwszej instancji są komisje orzekające w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych (art. 42 ust. 1 u.o.n.d.f.p.). Na podstawie art. 46 pkt 4 u.o.n.d.f.p. komisjami orzekającymi są regionalne komisje orzekające przy regionalnych izbach obrachunkowych.
Postępowanie w sprawie o naruszenie dyscypliny finansów publicznych jest dwuinstancyjne. Postępowanie obejmuje postępowanie wyjaśniające prowadzone przez rzecznika dyscypliny, postępowanie przed komisją orzekającą oraz postępowanie odwoławcze przed Główną Komisją Orzekającą (art. 72 ust. 1 u.o.n.d.f.p.).
Rzecznik dyscypliny podejmuje czynności na podstawie zawiadomienia, sprawdzające czy istnieją podstawy do wszczęcia postępowania wyjaśniającego (art. 96 ust. 1 u.o.n.d.f.p.). Po zakończeniu czynności sprawdzających rzecznik dyscypliny wydaje postanowienie o wszczęciu postępowania wyjaśniającego albo o odmowie jego wszczęcia. (art. 97 ust. 1 u.o.n.d.f.p.).
Niezależnie więc od odpowiedzialności z tytułu naruszenia u.o.n.d.f.p. dyrektor szkoły, który nieprawidłowo wykonuje politykę budżetową szkoły, także w zakresie wydatkowania dotacji na zakup podręcznika, może podlegać odpowiedzialności określonej w art. 38 ust. 1 pkt 1 lit. b) u.s.o. Odpowiedzialność ta polega na odwołaniu z funkcji dyrektora szkoły bez konieczności zachowania okresów wypowiedzenia (a więc w trybie natychmiastowym) w sytuacji ustalenia negatywnej oceny wykonywania zadań objętych nadzorem organu prowadzącego (na podstawie art. 34a ust. 2 u.s.o. - organ prowadzący szkołę sprawuje nadzór m.in. nad prawidłowością dysponowania przez dyrektora szkoły przyznanymi szkole środkami budżetowymi) w trybie określonym przepisami w sprawie oceny pracy nauczycieli.

 Dotacje dla szkół i przedszkoli. Prawo oświatowe w pytaniach i odpowiedziachPolecamy książkę: Dotacje dla szkół i przedszkoli>>