Nowe prawo

Wykaz oraz profesjonalne omówienia najnowszych zmian w prawie. Eksperci analizują wprowadzone w stanie prawnym zmiany i porównują je do stanu obowiązującego poprzednio.

Lista wpisów o nowym prawie

Najnowsze zmiany w prawie

Zgodnie z zapisami rozporządzenia, już od września 2018 r., szkoły będą mogły wydawać uczniom i słuchaczom, a także niepełnosprawnym dzieciom w przedszkolach – odpowiednio legitymacje szkolne oraz legitymacje przedszkolne
w postaci papierowej (jak dotychczas) lub e-legitymacji szkolnych lub e-legitymacji przedszkolnych.

Jak podkreśla MEN, możliwość wprowadzenia e-legitymacji to odpowiedź na oczekiwania zarówno uczniów, ich rodziców, jak i dyrektorów szkół oraz samorządów, którzy wielokrotnie zwracali sięo to do Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Dużo danych na plastiku
Nowa e-legitymacja daje wiele możliwości. Na rewersie jej wzoru znalazło się pole umożliwiające nadruk – w procesie personalizacji karty – numeru układu elektronicznego oraz kodu kreskowego. W przepisach przewidziano również kodowanie na e-legitymacji dodatkowych usług wynikających z działalności statutowej szkoły oraz ulg związanych z przejazdami środkami publicznego transportu. O rodzaju usług kodowanych na e-legitymacji szkolnej będzie decydował dyrektor szkoły za zgodą rodziców lub pełnoletnich uczniów.

Nowe wzory świadectw
W nowym rozporządzeniu określone zostały też wzory świadectw, dyplomów państwowych i innych druków dla przedszkoli oraz szkół nowego, a także dotychczasowego ustroju szkolnego, tj. dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz dotychczasowych gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.

Nowe przepisy odnoszące się do procedury uwierzytelniania świadectw, indeksów, aneksów, dyplomów i zaświadczeń oraz wydawania apostille do tych dokumentów.

LEX Prawo Oświatowe>>

Rozporządzenie przewiduje:
- Doprecyzowanie przepisów odnoszących się do zabezpieczeń druków świadectw, dyplomów i zaświadczeń w zakresie odnoszącym się do oznakowania literowego i cyfrowego świadectw dojrzałości, aneksu do świadectw dojrzałości oraz zaświadczenia o wynikach egzaminu maturalnego.-
- Wprowadzenie zmiany w odniesieniu do świadectw szkolnych szkoły z językiem nauczania mniejszości narodowej, etnicznej lub językiem regionalnym.
- Określenie, zgodnie z nową podstawą programową kształcenia ogólnego, jaką adnotację o poziomie nauczania języka obcego nowożytnego umieszcza się na świadectwach szkolnych i arkuszach ocen.
- Wprowadzenie na świadectwach szkolnych promocyjnych i świadectwach ukończenia szkoły kategorii: „Inne zajęcia”; ta część świadectwa została przeznaczona na wpisanie zajęć wychowania do życia w rodzinie oraz innych zajęć organizowanych przez szkołę.

Określono również nowe wzory m.in.:
- świadectw szkolnych promocyjnych i świadectw ukończenia szkoły dla uczniów: 8–letniej szkoły podstawowej, 4–letniego liceum ogólnokształcącego, 5– letniego technikum, branżowej szkoły I stopnia i branżowej szkoły II stopnia, szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy i szkoły policealnej;
- indeksów dla słuchaczy szkół dla dorosłych oraz szkół policealnych;
- arkuszy ocen dla: uczniów szkoły podstawowej (także dla uczniów klas VII-VII szkoły podstawowej), uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi uczęszczających do szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy, uczniów 4–letniego liceum ogólnokształcącego, uczniów 5–letniego technikum, branżowej szkoły I stopnia i branżowej szkoły II stopnia, uczniów szkoły policealnej oraz słuchaczy szkół dla dorosłych;
- zaświadczeń o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty (wzór druku nr 54 będzie obowiązywał w latach szkolnych 2018/2019 – 2020/2021, a wzór druku nr 55 od roku szkolnego 2021/2022), zaświadczenia o zdaniu egzaminów eksternistycznych z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, zaświadczenia o zdaniu egzaminów eksternistycznych z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły II stopnia i świadectwa dojrzałości.

Rozporządzenie weszło w życie 27 kwietnia br.

Rozporządzenie wraz z załącznikami dostępne jest w Biuletynie Informacji Publicznej MEN oraz na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Wzory nowych druków dostępne są na stronie internetowej MEN. 

Wydanie rozporządzenia - przez ministra zdrowia, w porozumieniu z ministrem edukacji - było konieczne w związku z wejściem w życie od 1 stycznia tego roku ustawy o finansowaniu zadań oświatowych; nowelizuje ona m.in. niektóre zapisy w ustawie Karta Nauczyciela, w tym dotyczące przyznawania nauczycielom urlopu dla poratowania zdrowia.

Wcześniej o przyznaniu nauczycielowi takiego urlopu orzekał lekarz, który go leczy - specjalista lub lekarz pierwszego kontaktu. Od stycznia prawo kierowania na urlop dla poratowania zdrowia otrzymał tylko lekarz medycyny pracy.

Z ustawy wynika także, że skierowanie do lekarza medycyny pracy na badanie poprzedzające orzeczenie w sprawie udzielenia takiego urlopu będzie wystawiał nauczycielowi dyrektor szkoły. On też będzie udzielał urlopu na podstawie orzeczenia wydanego przez lekarza.

W rozporządzeniu zapisano, że nauczyciel starający się o taki urlopu na badanie powinien zgłosić się nie później niż 30 dni od dnia otrzymania skierowania. Oprócz skierowania ma ze sobą zabrać dowód osobisty i dokumentację medyczną z dotychczasowego leczenia.

Stefan M. Kwiatkowski,Krzysztof Gawroński
  Prawo oświatowe z serii MERITUM>>

Badanie obejmie m.in. ogólny stan zdrowia, ocenę układu krążenia, układu ruchu, układu nerwowego, układu oddechowego oraz narządów mowy. Lekarz medycyny pracy będzie mógł zlecić dodatkowe badania specjalistyczne oraz konsultacje u specjalistów.

"Badanie lekarskie oraz badania dodatkowe lub konsultacje specjalistyczne przeprowadza się z uwzględnieniem specyfiki pracy wykonywanej przez nauczyciela i ewentualnej konieczności powstrzymania się od wykonywania tej pracy z uwagi na jego stan zdrowia" - czytamy w rozporządzeniu.

Do rozporządzenia dołączono wzór skierowania na badanie i wzór orzeczenia lekarskiego.

Jak zapisano w ustawie o finansowaniu zadań oświatowych, nauczyciele będą mieli prawo do urlopu jedynie "w celu przeprowadzenia zaleconego leczenia: choroby zagrażającej wystąpieniem choroby zawodowej lub choroby, w której powstaniu czynniki środowiska pracy lub sposób wykonywania pracy odgrywają istotną rolę" albo też na leczenie uzdrowiskowe lub rehabilitację uzdrowiskową. Wcześniej przepisy nie określały charakteru takiego leczenia, dlatego obejmowało ono także leczenie schorzeń niemających bezpośredniego związku z wykonywaną pracą.

Urlop dla poratowania zdrowia, w wymiarze nieprzekraczającym jednorazowo roku, przysługuje - podobnie jak wcześniej - nauczycielowi zatrudnionemu w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony po przepracowaniu siedmiu lat w szkole. Do siedmioletniego okresu wlicza się także czas, w którym nauczyciel pracował w niepełnym wymiarze - jednak nie niższym niż 1/2 pensum. Jeżeli urlop dla poratowania zdrowia będzie dłuższy niż 30 dni, to nauczyciel przed powrotem do pracy będzie obowiązkowo przechodził badania kontrolne "w celu ustalenia zdolności do wykonywania pracy na dotychczasowym stanowisku".

Podczas urlopu dla poratowania zdrowia nauczyciel zachowuje prawo do comiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego, dodatku za wysługę lat oraz do innych świadczeń pracowniczych.

W dokumencie Ocena Skutków Regulacji, który towarzyszył projektowi ustawy, podano, że obecnie na urlopie dla poratowania zdrowia przebywa ok. 12 tys. nauczycieli. Koszt ich wynagrodzeń szacuje się na 550 mln zł. "Zmiana zasad udzielania urlopu będzie oznaczała zmniejszenie się liczby nauczycieli korzystających z urlopu dla poratowania zdrowia. Przewiduje się, że zmniejszenie będzie istotne. Jeśli założymy, że liczba nauczycieli przebywających na urlopie dla poratowania zdrowia zmniejszy się o 25 proc., oszczędności z tego tytułu szacuje się na 68 mln zł w roku 2018 i 137 mln zł w latach kolejnych" - czytamy w OSR. (PAP)

Nadzór pedagogiczny po wejściu w życie nowych przepisów sprawowany będzie w czterech formach: ewaluacji, kontroli, wspomagania i monitorowania działalności szkół i placówek. Nowością jest dookreślenie, że monitorowanie także jest formą nadzoru pedagogicznego, choć w praktyce raczej zmieni to niewiele - wizytatorzy i tak mieli obowiązek prowadzić tego rodzaju działania.
Bardziej konkretne zmiany dotyczyć będą natomiast treści uwzględnianych w planie nadzoru pedagogicznego. Dyrektor uwzględniać w nim będzie także wnioski z realizacji w szkole podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
"Takie rozwiązanie pozwoli zwrócić uwagę dyrektorów, przy planowaniu działań nadzoru, również na sprawy uznane przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania za priorytetowe w danym roku szkolnym" - uzasadnia zmianę MEN.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. poz. 1658) weszło w życie 1 września 2017 r.

Jak sprecyzowała chodzi o rozporządzenia dotyczące organizacji kształcenie specjalnego, w sprawie indywidualnego nauczania oraz w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologicznej. "Pracujemy też nad tym czwartym projektem - rozporządzeniem, które reguluje wydawanie orzeczeń o potrzebie indywidualnego nauczania i o potrzebie kształcenia specjalnego" - powiedziała. Dodała, że celem resortu jest to, by rozporządzenia, po uzgodnieniu, weszły w życie przed pierwszym września.

Neroj uczestniczyła w piątek w posiedzeniu Parlamentarnego Zespołu ds. Osób Niepełnosprawnych. Spotkanie dotyczyło zmian planowanych przez ministerstwo, wzięli w nim udział też rodzice dzieci z niepełnosprawnościami i przedstawiciele organizacji wspierających i walczących o prawa niepełnosprawnych.

Projekty dwóch z rozporządzeń, wprowadzające zmiany w kształceniu dzieci niepełnosprawnych trafiły do konsultacji społecznych już kwietniu. Wtedy jednak spotkały się z krytyką nie tylko opozycji, ale też części rodziców. Podkreślali oni, są one niekorzystne dla dzieci, zwłaszcza, jeśli chodzi o zmiany w nauczaniu indywidualnym, dlatego chcieli, by MEN wycofał projekty. Pismo w tej sprawie do minister edukacji wystosował także Zespół do spraw Aktywnej Polityki Wobec Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży przy Rzeczniku Praw Dziecka oraz Rzecznik Praw Obywatelskich.

Jak powiedziała PAP Neroj resort przeanalizował i uwzględnił zgłaszane uwagi ale chce, by projekty ponownie zostały skonsultowane.

Także w piątek rodzice uczestniczący w posiedzeniu zespołu podkreślali, że boją się, iż ich dzieci z powodu niepełnosprawności zostaną zamknięte w domu. Jak zaznaczali szkoła, klasa, kontakt z rówieśnikami jest istotny także ze względów terapeutycznych.

"Zaczynacie grzebać w czymś co zaczyna dobrze funkcjonować, jesteśmy przerażeni" - mówili.

Jedna z mam, Anna Kiryło, dodała, że zamiast zmieniać przepisy warto by usprawnić ich realizację m.in. przez szkoły. "Nadal jest mało dodatkowych zajęć usprawniających, psychologiczno-pedagogicznych. Za mało nauczycieli wspomagających, przeszkolonych" - mówiła.

Inni rodzice wymieniali też bariery architektoniczne utrudniające dostęp do szkoły dzieciom na wózkach.

Ewa Fraszka–Groszkowska z Polskiego Związku Niewidomych zaznaczała, że "zarówno nauka jak i praca jest dla osób i dzieci niepełnosprawnych wspaniałą formą rehabilitacji". "Zamykanie dzieci niewidomych w domu z tego powodu, że są niewidome, jest dla mnie przerażające" - mówiła. Dodała, że dzieci zmagające się z barierami wynikającymi z niepełnosprawności potrzebują kontaktu z rówieśnikami, ze światem. Wskazywała też, że nauczanie w domu wiąże się m.in. z mniejszą liczbą godzin lekcyjnych, a jak mówiła dzieci muszą przerobić cały materiał.

Neroj broniła proponowanych przez MEN rozwiązań. Uspakajała, że ich celem nie jest "zamykanie dzieci niepełnosprawnych w domach", a uelastycznianie możliwości ich kształcenia.

"Zdajemy sobie sprawę z tego, że długotrwała izolacja źle wpływa na rozwój dzieci. Chcemy, by w przepisach wprost wybrzmiało, że trzeba patrzeć na dziecko, na jego potrzeby" - mówiła.

Jak zaznaczyła celem resortu jest to, by szkoły w jak najszerszym zakresie uwzględniały potrzeby niepełnosprawnych dzieci i dawały różne możliwości ich kształcenia. Jako przykład takie nowego rozwiązania wymieniła czasowe zawieszenie indywidualnego nauczania. Sprecyzowała, że w przypadku dzieci chorych, u których występuje czasowa poprawa zdrowia, będzie to ułatwienie w "płynnym powrocie do szkoły".

Zgodnie z przedstawionymi dotąd propozycjami zawartymi w rozporządzeniach, uczeń niepełnosprawny, który może chodzić do szkoły, będzie mógł się uczyć w szkole ogólnodostępnej, integracyjnej (klasa do 20 uczniów, w tym 5 niepełnosprawnych), specjalnej. Będzie miał indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny: w jego ramach będzie miał zajęcia w klasie, zajęcia rewalidacyjne, zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, pomoc dodatkowego nauczyciela, a także, jako nowe rozwiązanie zajęcia indywidualne w szkole.

Uczeń chory, który może chodzić do szkoły, będzie uczył się zgodnie z indywidualną ścieżką. Będzie miał zajęcia z klasą i zajęcia indywidualne oraz będzie miał pomoc psychologiczno-pedagogiczną.

Uczeń chory, który czasami może chodzić do szkoły, a czasami nie, będzie miał zajęcia edukacyjne w domu, będzie mógł brać udział w wybranych zajęciach i w życiu szkoły. To rozwiązania dedykowane uczniom np. z zaburzeniami psychicznymi (depresje, lęki, próby samobójcze), z chorobami o ostrym przebiegu z okresową poprawą funkcjonowania. Może to być również uczeń niepełnosprawny. Chodzi o takie zorganizowanie mu nauki, aby ułatwić mu powrót do szkoły. Zakłada możliwość zawieszenia zajęć w domu w przypadku poprawy stanu zdrowia.

Czwarty obszar rozwiązań dotyczy ucznia chorego, który ma zajęcia w domu. Chodzi o ucznia, który leży, ma obniżoną odporność (np. po przeszczepach, z chorobą nowotworową), po zabiegach chirurgicznych. Ma pomóc uczniowi w powrocie do szkoły. (PAP)

Do tej pory jeżeli uczeń miał oceny z obu tych przedmiotów, do średnich końcowych wliczano ocenę, która była średnią ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć. Od przyszłego roku szkolnego uczeń, który uczęszczał zarówno na zajęcia z religii, jak i etyki, będzie miał wliczane do średniej obie oceny. Wynika to z rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2016 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 1278), które wejdzie w życie 1 września 2016 r.

 

Egzamin gimnazjalny odbędzie się w dniach 19-21 kwietnia 2017 r. W pierwszym dniu egzaminu w części humanistycznej uczniowie rozwiązywać będą zadania z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie oraz języka polskiego. Część matematyczno-przyrodnicza odbędzie się dzień później, w czwartek 20 kwietnia 2017 r. Z kolei w piątek, 21 kwietnia o godzinie 9:00 uczniowie zmagać się będą z językiem obcym nowożytnym na poziomie podstawowym oraz na poziomie rozszerzonym (o godzinie 11:00). Gimnazjaliści swoje wyniki poznają w ostatnim dniu zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Wtedy też Centralna Komisja Egzaminacyjna ogłosi ogólnopolskie wyniki egzaminu gimnazjalnego.

Część pisemna egzaminu maturalnego z języka polskiego na poziomie podstawowym odbędzie się w czwartek, 4 maja o godz. 9:00, na poziomie rozszerzonym o godz. 14:00. Dzień później (piątek, 5 maja) maturzyści zmagać się będą z zadaniami z matematyki na poziomie podstawowym. Część ustna egzaminu maturalnego przeprowadzana będzie w szkołach według harmonogramów ustalonych przez przewodniczących zespołów egzaminacyjnych. Ogólnopolskie wyniki matury CKE ogłosi 30 czerwca 2017 r.

Szczegółowy harmonogram przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego oraz egzaminu maturalnego w 2017 roku znajduje się na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

Źródło: www.cke.edu.pl

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 29 lipca 2016 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych dziedzinowych gromadzonych w systemie informacji oświatowej oraz terminów przekazywania niektórych danych do bazy danych systemu informacji oświatowej. (Dz. U. poz. 1267). Akt wejdzie w życie z dniem 1 września 2016 r.

Rozporządzenie określa termin przekazania danych o wysokości przeciętnego wynagrodzenia nauczycieli mianowanych i dyplomowanych zatrudnionych na stanowiskach, na których wymagane są kwalifikacje pedagogiczne w placówkach doskonalenia nauczycieli.

Odstępuje się także od regulowania terminów przekazywania danych dotyczących podręczników obowiązujących w poszczególnych oddziałach.

Po zmianach zniknie obowiązek gromadzenia danych dziedzinowych nauczycieli dotyczących form dokształcania i doskonalenia zawodowego w formie kolegium nauczycielskiego i nauczycielskiego kolegium języków obcych.

Doprecyzowano także katalog urlopów związanych z rodzicielstwem, mogących być przyczyną nieprowadzenia zajęć przez nauczyciela.


17 sierpnia w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 lipca 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w 2016 r. (Dz. U. poz. 1268). Rozporządzenie weszło w życie z dniem 18 sierpnia.

Akt określa warunki, formy i zakres pomocy oraz tryb postępowania w sprawie udzielenia pomocy w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne dla dzieci i uczniów pochodzących z rodzin, które ucierpiały z powodu warunków atmosferycznych i klęsk żywiołowych i którym przyznano zasiłek celowy w wysokości do 6000 zł.

Uczeń może otrzymać zasiłek losowy na cele edukacyjne – wypłata jednorazowego świadczenia pieniężnego w wysokości 500 zł albo 1000 zł, które ma umożliwić zakup niezbędnego wyposażenia szkolnego, w tym np. obuwia szkolnego, plecaków, podręczników, stroju sportowego, artykułów piśmiennych.

Uczniowie będą mogli również skorzystać z wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych – beneficjentami tej formy pomocy będą uczniowie uczęszczający w roku szkolnym 2016/2017 do szkół wszystkich typów, z wyłączeniem szkół dla dorosłych, którym należy udzielić wsparcia psychologiczno-pedagogicznego połączonego z możliwością wyjazdu poza obszar objęty skutkami żywiołu - na ten cel przeznaczono do 1300 zł. Na zajęcia terapeutyczne na miejscu przeznaczono 1500 zł na każde dziecko.


Opublikowano ustawę likwidującą godziny karciane

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację Karty Nauczyciela likwidującą tzw. godziny karciane. Zmiana ma wejść w życie we wrześniu 2016 r.

Duże zmiany ustawa wprowadzi w kwestii postępowań dyscyplinarnych nauczycieli. Po wejściu w życie zmian wymóg niekaralności dotyczył będzie wszystkich nauczycieli. Powstanie również rejestr pedagogów ukaranych dyscyplinarnie. Wpis o ukaraniu będzie obejmował: dane identyfikujące nauczyciela, dane dotyczące komisji orzekającej oraz informacje dotyczące orzeczonej kary. Informacja będzie udzielana na podobnych zasadach, które przewidziano dla Krajowego Rejestru Karnego. Obowiązkowo występować będzie o nią osoba ubiegająca się o zatrudnienie na stanowisku nauczyciela. Dostęp do rejestru uzyskają jednak również: policja, prokuratura, komisje dyscyplinarne i sądy.

Prezydent nie zawetował zmiany, jak sugerowały to związki zawodowe, według których ustawa bez doprecyzowania tylko pogorszy sytuację nauczycieli, bo dyrektorzy będą mieli dowolność w narzucaniu pedagogom dodatkowych zajęć.

Większość przepisów ustawy z dnia 18 marca 2016 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 668) wchodzi w życie 31 maja 2016 r. Wyjątkiem są m.in. regulacje dotyczące godzin karcianych - te obowiązywać będą od 1 września 2016 r.

Monika Sewastianowicz

Data publikacji: 17 maja 2016 r.

Przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1045) wprowadziła regulacje ułatwiające jednostkom samorządu terytorialnego prowadzenie wspólnej obsługi jednostek organizacyjnych. Przepisy powołanej ustawy umożliwiają prowadzenie wspólnej obsługi przez urząd gminy, inną jednostkę organizacyjną gminy, jednostkę organizacyjną związku międzygminnego albo jednostkę organizacyjną związku powiatowo-gminnego.

Polecamy: Konferencja Edukacja w Samorządach>>>

Ustawodawca zastrzega jednak, w dodawanym art. 10c ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.), dalej: u.s.g., że zakres wspólnej obsługi nie może obejmować kompetencji kierowników jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych do dysponowania środkami publicznymi oraz zaciągania zobowiązań, a także sporządzania i zatwierdzania planu finansowego oraz przeniesień wydatków w tym planie. Oznacza to, że tylko dyrektorzy szkół i placówek oświatowych mają prawo dysponowania środkami określonymi w planie finansowym i dokonywania wydatków.


 
  Vademecum Głównego Księgowego Oświata>>>

Jednostki obsługujące mogą przejmować zadania z zakresu rachunkowości. W takiej sytuacji są one przejmowane w całości. Świadczy o tym zapis dodawanego art. 10c ust. 2 u.s.g., zgodnie z którym, w przypadku powierzenia obowiązków z zakresu rachunkowości i sprawozdawczości jednostek obsługiwanych są one przekazywane w całości. Oznacza to, że zadań tych nie można rozdzielać. W przypadku przekazania zadań z zakresu rachunkowości – przekazywane są zadania z zakresu sprawozdawczości. W przypadku powierzenia zadań - uważam, że sprawozdania powinny być wykonywane odrębnie dla każdej jednostki – przez jednostkę obsługującą.

Należy podkreślić, że zmiany dotknęły również przepis art. 53 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.) - dalej: u.f.p. Zgodnie z dodanym ust. 3, kierownik jednostki obsługującej jest odpowiedzialny za gospodarkę finansową oraz rachunkowość i sprawozdawczość jednostki obsługiwanej w zakresie obowiązków powierzonych uchwałą.

Z uzasadnienia projektu zmian wynika, że wprowadzone rozwiązanie stanowi novum normatywne. Z uzasadnienia wynika ponadto, że zwrot „gospodarkę finansową oraz rachunkowość i sprawozdawczość” odpowiada zasadzie, iż w ramy gospodarki finansowej nie wchodzą zadania z zakresu rachunkowości. Ustawa o rachunkowości bowiem osobno reguluje zasady odpowiedzialności za wykonywania obowiązków rachunkowych. Obowiązki sprawozdawcze dotyczą zaś, tak kwestii z zakresu gospodarki finansowej, jak i rachunkowości. Odpowiedzialność z tytułu realizacji tych obowiązków będzie zależna od tego, czy ich źródłem będzie ustawa o finansach publicznych czy też ustawa o rachunkowości. W świetle powyższych uregulowań należy uznać, że sprawozdania, zarówno finansowe jak i budżetowe, powinny być podpisywane przez kierownika jednostki obsługującej – w zakresie obowiązków powierzonych uchwałą. W każdym przypadku sprawozdanie powinien również podpisać główny księgowy jednostki obsługującej.

Opracowanie: Agata Piszko

Źródło: Vademecum Głównego Księgowego Administracja>>>